reklama

Samsung – vše je o reklamě, konkurence by se mohla učit

Samsung – vše je o reklamě, konkurence by se mohla učit
2012-11-09T08:30:36+00:00
• 9. 11. 2012
Thumbnail1

V našich diskuzích na sociálních sítích často vyjadřujete názor, že například společnost HTC vyrábí velmi dobré telefony, ale vázne zde aktualizace a následná podpora. Někteří z vás v tom vidí hlavní úskalí a taky samotné potíže této tchajvanské společnosti. Do určité míry se jedná o pravdivý názor, aspoň v okruhu lidí, co se zajímají o problematiku smartphonů.

Na druhou stranu je zde daleko působivější faktor, který v nás zanechává větší dojem o samotné značce. Tím je samozřejmě reklama a nemůžeme říci, že se HTC objevuje dostatečně často v televizi, na webu nebo u příležitosti jiných akcí. Hlavní rival všech výrobců se v samotné reklamě dosti vyžívá a je to znát nejen na číslech týkajících se samotné prodejnosti jeho zařízení.

Samsung si letos uzmul asi tu největší událost, která probíhá jednou za dva roky. Tím samozřejmě myslím Olympijské hry, tentokrát v Londýně. Už jen samotné spoty na nejrůznější modely zařízení zaplavily celý internet a následně i přenosy v TV. Korejský výrobce se hlavně zaměřil na propagaci modelu Galaxy S 3 a podle posledních čísel se mu to velmi vydařilo. Prodejnost předčila dokonce očekávání jednoho z ředitelů.

V tomhle ohledu mohu říci, že tyto olympijské hry si budu navždy spojovat s SGS 3, jelikož i sama firma posunula představení na bližší datum k této sportovní události. Normálně by představila novinku třeba na veletrhu MWC nebo CES. Zde se mu úsilí vyplatilo. Jako připomínku si můžete pustit spot s Davidem Beckhamem.

V celkovém pohledu mohu tuto reklamní akci považovat za velmi úspěšnou. I z toho hlediska, že jedna společnost ovládla jedním zařízením celou olympiádu. Samozřejmě jedna akce nemůže způsobit takové pozdvižení kvůli jedné značce. Samsung letos navíc představil další znělku, kde si zahrál herec James Franco, který ji prý dokonce sám zrežíroval. To zajisté mělo svou odezvu a myslím si, že i kladnou. Ostatně obsazování slavných lidí do reklam není doménou jen jednoho výrobce. Zde tak trochu dominuje Apple.

Bohužel v celém letošním repertoáru korejského výrobce nenajdeme jen kladné reklamy. V USA se dost často objevují i takové, které si přímo utahují z konkurence a z jejích zákazníků. Zde mám samozřejmě namysli úhlavního nepřítele, kterým je Apple. Celá série je pověstná tím, že ukazuje lidi ve frontách na nejnovější iOS zařízení, přičemž Samsung demonstruje, že jeho zařízení dokáže více, než co získají u Applu. Již minulý rok jsme mohli vidět tuto sérii spotů, která se valila napříč celým internetem. Letos to Samsung zopakoval, ale úspěch byl již menší. Opakovaný vtip přestává být vtipem.

Už jsme tu měli téměř vše. Utahování si z konkurence, slavní v reklamě a účast na největší akci roku. Myslíte si, že je to celý repertoár reklamní masáže Samsungu? Ani z daleka. Tento výrobce si uvědomil, že nejde jen o masivní akce, které osloví širokou veřejnost stylem, zde to máte, dívejte se.

Zaměřil se i na způsob propagace, který není hned zřejmý, ale aspoň se ukáže, že jeho výrobky používají v televizi. Příkladem je třeba soutěž X Factor ve Velké Británii. Ačkoliv je jen o pěveckém umu soutěžících, tak celou jednou sérií je doprovází Samsung. Začalo to celkem nevinně. Soutěžící točit videoblogy, kde používali tablety Galaxy Tab 10.1. Následně se objevily i v rukou samotných porotců.

V tuto chvíli již existují videa, která obsahují i název hlavního sponzora. Tentokrát se nejedná o celosvětovou záležitost, ale reklamní masáž rozhodně pokračuje. Zde máte jednu ukázku, kde je jasně vidět sponzor soutěže X Factor ve Velké Británii.

A již se k dostáváme k méně hlasité reklamě. Rozhodně zde neřve Samsung, že on je tím hlavním sponzorem a všichni by se měli dívat jen na jeho produkty. Jako příklad jsem si vzal filharmonii v Bruselu, kde vyměnil celý sbor noty za Galaxy Tab 10.1. Možná si řeknete, že tento typ sponzorování nebude mít takový tížený výsledek na možné zákazníky, ale jedná se jen o setrvačnost v reklamní masáži.

Takováto reklama opravdu necílí na masy lidí, ale rozhodně má svůj efekt. Po celém světě se totiž šíří zpráva, že tato filharmonie jako první používá tablety místo not. Ve výsledku se každé médium zmíní, kdo je vyrobil, a tak se dostáváme k dalšímu způsobu šíření povědomí o této značce. Zde se již můžete podívat, jak to asi vypadá.

Ale abych nechodil jen pro příklady do zahraničí, tak i u nás se Samsung snaží. Názornou ukázkou je třeba Smart School, což je projekt ve spojení se sítí škol EDUCAnet. Zde jde opět o produkty korejského výrobce. Možná bych to nezařadil přímo jen do reklamní kampaně, ale jedná se o jistý způsob propagace značky.

Závěr

Nyní se podívejte kolem sebe a napište třeba do komentářů, která jiná značka má takový rozsah reklam. Já jsem hledal poměrně důkladně a zatím mohu konstatovat, že mnozí výrobci by se mohli od Samsungu učit. Pokud by se aspoň z poloviny takto snažila firma HTC, dařilo by se jí lépe. Možná je to ode mě odvážné tvrzení, ale zatím jsem od ní podobné neregistroval úsilí v zahraničí, natož pak u nás v ČR.

Na příští rok si pro nás Samsung nejspíše připravil obrovské překvapení v podobě změny celé společnosti. Nyní nastává otázka, jestli mu to neuškodí a jestli reklamy budou ještě agresivnější.

reklama
reklama

Přemysl Vaculík

Androiďák, šéfredaktor, tvůrce @dotekomanie a +dotekomanie.cz. Také milovník adrenalinových sportů, na které nemá čas.

Komentáře

Milan Tadial

9. 11. 2012, 16:25

Fandím Samsungu a držím mu palce. Prináša skutočné inovácie a svieži duch do Smartfónov i tabletov rady Note. Niekto musel reagovať na aroganciu Apple a jeho velikášske maniere. Go Samsung Go.

Dotekománie.cz

Přidat komentář

Pro komentování se musíte přihlásit