reklama

eZanga: V Google Play Store jsou nakažené aplikace, které ovlivňují příjmy z reklamy

eZanga: V Google Play Store jsou nakažené aplikace, které ovlivňují příjmy z reklamy
2017-07-02T10:56:19+02:00
• 2. 7. 2017

Google Play Store je jediné oficiální místo, ze kterého můžete na přístroj s Androidem instalovat aplikace. I přes to, že Google používá vytříbený algoritmus, který brání uživatele před nebezpečnými aplikacemi, tak rozhodně není tento algoritmus dokonalý. Společnost eZanga v Google Play objevila stovky aplikací, které zkreslovaly klikání na reklamní sdělení, a tím tak ovlivňovaly příjmy z této reklamy.

Společnosti se v Play Store podařilo objevit více než 300 takto nakažených aplikací. A potenciální dopady tohoto způsobu zneužití jsou poměrně značné. Údajně by mohlo dojít ke ztrátám z reklamních příjmů až 6,5 miliardy dolarů.

Problém byl zpočátku objeven u několika aplikací, které prováděly samovolně pokusy o kliknutí na reklamní sdělení. U dvou z nich (Lovely Rose a Oriental Beauty) byla provedena detailní analýza. Z ní bylo vypozorováno, že během 24 hodin, kdy byl telefon v režimu spánku, zažádal telefon o 3061 reklam a u 169 z nich bylo na reklamu kliknuto.

Ze zprávy společnosti eZanga vyplývá to, že denně mohou taková kliknutí stát inzerenty v rozmezí mezi 62 000 dolarů a 214 000 dolarů. To je vypočítáno z ceny za proklik (CPC) 0,015 dolarů. CPC je zjednodušeně částka, kterou zákazník zaplatí v případě, že na své stránky přiláká zákazníka z kliknutí na reklamní sdělení. Skrze tyto aplikace sice ke kliknutí na reklamu došlo, žádný zákazník ale přilákaný nebyl. Reklama tedy byla pro inzerenty zcela neefektivní.

Na druhou stranu aplikace přináší zisky i samotným vývojářům těchto aplikací. Tím, že aplikace umožní reklamu zobrazit, obdrží vývojáři malý podíl z toho, když na ni uživatel skutečně klikne. V okamžiku, kdy se počet takto infikovaných aplikací rozroste, mohou se zisky z reklamy pro vývojáře zvýšit.

Podle odhadů společnosti eZanga bylo dosaženo mezi 4 až 14 miliony instalací takto nakažených aplikací. Nejpopulárnější z těchto aplikací byla Clone Camera. Mimo to se společnosti podařilo najít několik vývojářů, kteří u svých aplikací téměř vždy tento nebezpečný kód používají. Většinou se jedná o aplikace zabývající se úpravou uživatelského prostředí, jako jsou například živé tapety.

Nárůst nakažených aplikací objevených nástrojem Anura, zdroj: Android Authority

Problém takto nakažených aplikací rovněž spočívá v tom, že uživatel v podstatě o ničem takovém neví. Telefon se s největší pravděpodobností nechová nestandardně. Nebudou se na něj instalovat neznámé aplikace nebo objevovat zcela náhodná reklamní sdělení. Nemá totiž znaky klasického malwaru. Uživatel si nicméně může všimnout nadměrného vybíjení baterie nebo vysoké spotřeby mobilních dat.

Kromě toho si může uživatel všimnout, že reklamy zobrazované na internetových stránkách najednou přestanou dávat smysl. Taková reklamní sdělení se totiž obvykle týkají osobních preferencí, využívají historii vyhledávání apod. Jakmile ale někdo nainstaluje nakaženou aplikaci, taková reklamní sdělení se nebudou shodovat s reklamním profilem uživatele, ale budou odpovídat tomu, co nabízí nakažená aplikace.

Bohužel se nedá zcela odhadnout, jak zákeřné budou aplikace do budoucna. Nyní pro uživatele nepředstavují zásadní problém, to se ale může brzy změnit. A jak bylo změněno v úvodu článku, nakažené aplikace velkou měrou mohou ovlivnit užitečnost i ziskovost reklam. Díky nárůstu takových aplikací rovněž hrozí, že se ještě více sníží výnosy z reklamy za kliknutí.

eZanga slíbila, že o problému bude kontaktovat Google. Opět tedy nezbývá, než abyste se pochybným aplikacím v Google Play vyhýbali a vždy si před samotnou instalací přečetli podmínky, ke kterým má mít aplikace přístup.

Zdroj: androidauthority.com

reklama
reklama

Jiří Smrž

Fanoušek operačního systému Android, ale se zkušenostmi i s iOS a Windows Phone. Ve volném čase se rád věnuje sportům a sledování filmů nebo seriálů.

Komentáře

Dotekománie.cz

Přidat komentář

Pro komentování se musíte přihlásit