reklama

Gold Rush – hra vytvořená na Vysoké škole báňské v Ostravě

Gold Rush – hra vytvořená na Vysoké škole báňské v Ostravě
2016-05-03T10:00:44+02:00
• 3. 5. 2016

Na Vysoké škole báňské v Ostravě, na fakultě elektrotechniky a informatiky, se v rámci výzkumné skupiny NAVY připravuje experiment, jehož úkolem bude srovnat kolektivní inteligenci lidí s umělou inteligencí reprezentovanou hejnovými algoritmy. Do tohoto experimentu se mohou zapojit i naši čtenáři, pokud si zahrají jednoduchou hru Gold Rush, v níž se hledají nugety (valouny) zlata.

logo-app Gold Rush Michal Bukáček Zdarma ANDROID

O hře Gold Rush

Hra se v překladu jmenuje „Zlatá horečka“ (doslova přeloženo „spěch za zlatem“). Když někdo na Klondiku našel zlato, tak ostatní hned mířili k němu. Dá se říct, že hráči u této hry budou také navzájem kooperovat, využívat informace od druhých hráčů o tom, zda jsou v místě s nugety, či v místě, kde nic není, a oblast, kterou už někdo prohledal, sami již prohledávat nebudou, půjdou do ní pouze v případě, že by zrovna přes ni vedla nejkratší cesta do nějaké oblasti, kde se dá výskyt nugetů očekávat. Tato skupina hráčů se tedy bude chovat inteligentně, je to jistá forma kolektivní inteligence. Výstupem hry pro experiment je log z každé náhodně vygenerované hry.

Gold Rush

Hra vlastně odráží lidské chování v životě nebo v přírodě. Představte si, že jste s partou kamarádů v lese a hledáte houby. Bude vás dost, aby po nějakém čase v dané ohraničené oblasti nezůstala ani jedna houba, dá se říct s určitostí, že vaše chování bude stejné jako u této hry. První z vás, který najde houbu, zavolá na ostatní: „Hurá mám.“ Oni pak změní svůj směr k tomuto houbaři, aby také něco měli, protože předpokládají, že tam toho bude víc, zejména pokud to bude takový houbař, který bude vykřikovat při každém nálezu.

unnamed unnamed (1) unnamed (2)

Jak hrát

Hru je možné hrát jen přes multiplayer, a to pro 2-8 hráčů. Po zapnutí hry se pouze pro vaši herní skupinu vygeneruje náhodně bludiště, v kterém se každý objevíte na náhodném místě.  Toto bludiště obsahuje určité oblasti, ve kterých jsou zlaté nugety, a úkolem každého hráče je pomocí šipek bludiště prohledat, najít co nejvíc zlatých nugetů a stát se Leaderem. Hledané oblasti s nugety jsou v každé hře jiné. Zároveň při procházení bludiště vidíte i spoluhráče – soupeře.

O experimentu

Data získaná z hraní této hry budou srovnána s počítačovými algoritmy, které tuto oblast také prohledají. Nepůjde však o nějaké deterministické algoritmy ani rekurzivní funkce, nic podobného. Půjde o algoritmy založené na hejnové inteligenci, tj. algoritmy skládající se z jedinců (ptáků, včel či vlků atd. ), kteří se chovají jako umělé hejno.

Většina takových algoritmů přebrala své chování od přírodních vzorů, jako je právě pohyb ptáků, prohledávání včel či vlci, kteří hledají v přírodě co nejvíce potravy.  Jedno mají ale všechny takové algoritmy společné, každý se skládá z agentů, kteří mají své vlastnosti (polohu, stav, např. zda právě něco našel, polohu nejlepšího hráče atd.).

Každý algoritmus má dále ještě svoji stochastickou složku (prvek náhody), díky které se toto chování jeví jako přírodní, jako celek je toto chování decentralizované, tj. neexistuje společné velení, každý jedinec má sice stejnou, ale svoji inteligenci chování.

Experiment spadá do oblasti gamesourcingu či crowdsourcingu, kdy se do hry zakomponuje matematický problém a hraním hry se problém postupně řeší.

Autor: Michal Bukáček

reklama
reklama

Redakce

Dotekománie vás provede světem mobilních zařízení a technologií. Čtěte, ptejte se, komentujte.

Komentáře

Dotekománie.cz

Přidat komentář

Pro komentování se musíte přihlásit

Tmavý režim