Domů » Články » Android »
Jednou z novinek pro vývojáře, která byla představena na letošním Google I/O, je nové vývojářské prostředí s názvem Android Studio (odkaz na stažení). V tomto třídílném miniseriálu bych rád sepsal své první dojmy z tohoto prostředí.
Na začátek stojí za zmínku, že se prozatím jedná o tzv. „preview“ verzi, může obsahovat chyby a nejedná se o hotový produkt. Za sebe však můžu říct, že nevidím problém s kompletním přesunem z původního nástroje Eclipse. Nové Android Studio je postavené na IntelliJ Community Edition. IntelliJ jsem nikdy před tím nezkoušel, a tak nemám možnost zhodnotit, kolik úprav Google udělal. Porovnávat tedy budu především s již zmíněným Eclipse, ve kterém jsem pro Android vyvíjel přes dva roky.
Sbohem Eclipse, vítej Android Studio.
Instalace
Instalační balíček má přibližně 370 MB a obsahuje zároveň nejnovější Android SDK. Pryč jsou prvotní nastavování cest k SDK a instalace každého zvlášť. Přivítá nás standardní instalace, kterou možná znáte z Android SDK.
Samozřejmou nutností je mít nainstalovaný balíček JDK (k dispozici zde) a nastavenou proměnnou prostředí JAVA_HOME tak, aby vedla do adresáře s JDK.
Jak lze vidět, po instalaci zabere Android Studio přes 700 MB na disku. Většina (kolem 460 MB) je však Android SDK. Přestože je větší než Elipse, jedná se o zanedbatelný rozdíl.
První spuštění
Při prvním spuštění se Android Studio zeptá, zda chceme importovat nastavení. Díky tomu bude jednoduchá případná reinstalace a přenos nastavení.
Následně se zobrazí uvítací obrazovka, ze které je hned několik možností dalšího postupu. Ještě než si je rozebereme, chtěl bych zmínit jednu věc. Následující screenshoty budou zobrazovat prostředí s tmavým schématem. Výchozí schéma je světlé a lze přepnout velice jednoduše v nastavení.
Na obrázku vidíme rozdělení na „Nedávné projekty“ (vlevo) a rozšířené možnosti v pravém sloupci. Na jednotlivé možnosti se podíváme zblízka.
Vytvoření projektu
Po kliknutí na „Nový projekt“ se dostaneme k procesu tvorby nového projektu. Nejdříve to nejdůležitější, název aplikace a modulu, název balíčku a cesta, kam se má projekt uložit. Následující tři rozbalovací nabídky slouží k výběru cílové verze Android API. Minimum záleží na vás, dnes se vyplatí nastavit minimum na API 9, tedy Gingerbread. Cílová verze („Target SDK“) značí nejvyšší možnou verzi, se kterou je potvrzena funkčnost aplikace a systém v takovém případě nepotřebuje spouštět aplikaci v režimu kompatibility. Doporučuji nastavit vždy nejvyšší možnou a následně aplikaci testovat na telefonu/emulátoru s touto verzí. A poslední, verze proti které se aplikace bude kompilovat. Mé doporučení k tomuto poli je, kompilovat proti stejné verzi, jaká je cílová, popřípadě novější. Dále si můžeme vybrat barevné schéma aplikace. Na výběr máme „žádné“, tmavé téma „Holo Dark“, světlé téma „Holo Light“ a „Holo Light with Dark Action Bar“ které kombinuje světlé téma, ale s tmavým Action Bar-em. A nakonec máme na výběr, zda chceme vytvořit vlastní ikonku aplikace, první aktivitu, a zda má být celý projekt jen knihovnou.
Rada pro začínající, název balíčku sestavujte tak, že nejdříve pozpátku poskládáte doménu svého portfólia a pak doplníte například název aplikace. Pro naši vzorovou aplikaci „HelloDotekomanie“ získáme název balíčku „com.brainwashstudio.hellodotekomanie“.
Pokud necháme zaškrtnuto, že chceme vytvořit vlastní ikonku aplikace, následující krok nám umožní ikonu udělat tak, aby odpovídala guidelines. Možnosti jsou omezené a jedná se spíše o dočasné řešení, než necháte ikonku udělat grafikovi.
Následující dva kroky slouží k vytvoření první aktivity. Na výběr je pět šablon, avšak „Master/Detail Flow“ je k dispozici jen v případě, že vytváříte projekt pro Android 3.0 a výše. Následuje zadání názvu aktivity a výběr typu navigace. Různé typy navigace jsou ale taktéž dostupné až od Androidu 3.0 a v našem případě tak nevyužitelné.
Po vytvoření se projekt rovnou otevře a vy můžete ihned začít psát kód a vytvořit tu nejlepší aplikaci. Za zmínku stojí to, že Android Studio upřednostňuje systém Gradle a nové projekty jsou automaticky konfigurovány pro tento systém.
Import projektu
Za zmínku rozhodně stojí možnost projekt do Android Studia importovat. V základu lze importovat projekty, které jsou spravovány systémy Maven a Gradle, popřípadě importovat přímo zdrojové kódy aplikace. Jelikož používám Maven, nezkoušel jsem, zda existují doplňky, umožňující import například Ant projektů a podobných, ale lze předpokládat, že ano.
Stažení projektu z VCS
Poslední možností, kterou Android Studio nabízí, je stáhnout projekt přímo ze systému pro správu zdrojových kódů. Podporován je Git, GitHub, Mercurial (hg) a Subversion (svn).
Předběžné hodnocení
S hodnocením Android Studia bych se nerad unáhlil. Používám jej od středečního vydání, a tak jsem zatím neprošel všechna zákoutí, nenarazil na chyby a podobně. Přesto zatím hodnotím velmi pozitivně a budu rád, když se k Eclipse nebudu muset vracet. Následující seznam kladů a záporů se týká porovnání právě s Eclipse.
Klady
- rychlost
- menší nároky na výkon PC, především paměť
- chytřejší našeptávač
- tmavé barevné téma
- rychlá a jednoduchá instalace
Zápory
- menší počet pluginů a nedostupnost některých pro mě důležitých
- nemožnost vytvářet jiné projekty než pro Android
- nemožnost při tvorbě projektu vybrat jiný systém než Gradle
💡 Získejte Dotekománie Premium a využijte web naplno.
Domů » Články » Android »
Honza Gál
26. 4. 2014, 2:56Bude pokračování?
Alexander Megas
22. 10. 2013, 3:22Díky,
hodně mi tenhle článek pomohl a doporučuji ostatním začátečníkům. =;D
Tomaš Bažant
20. 5. 2013, 15:32Můžete udělat nějaký tutoriál pro amatéry k tvorbě aplikací v android studiu? Rád bych taky zkusil vytvářet aplikace pro android, ale kvalitní polopatický návod v češtině není. Zkoušel jsem eclipse, ale to prostředí mě příjde zmatené.
Roman Nepšinský
25. 5. 2013, 10:49Pokud ti přišlo Eclipse zmatené, tak Android Studio moc nepomůže, je tam zase to samé (byť třeba designér layoutů už je podstatně použitelnější a celkově se mi to zdá svižnější). Jaké typy aplikací bys chtěl dělat? Pokud multimediální nebo hry, zvaž použití frameworku typu Unity, tam se dá programovat příjemně v C# (díky Monu), získáš výstup pro Pc/Mac/Linux/Web i Android a iOS (dříve placené za stovky dolarů, teď nově zdarma!), v blízké době má přibýt i Windows 8 a WP8. Pro Android ti to rovnou vyplivne (podepsané) APK, které můžeš nahrát na Google Play Store.
Pokud přesto chceš programovat „nativně“ v Javě nad SDK v Adrnoid Studiu, otevři si ukázkové projekty od Googlu a zkus si v nich něco měnit, abys pochopil zákonistosti (co je aktivita, k čemu jsou resources, jak si nabindovat eventy na uživatelské prvky atd.)
josa
19. 5. 2013, 16:42Zial na XP nefunkcne. skusane na dvoch pc s xp… :(
drak
19. 5. 2013, 17:17Heh, co bys cekal od vic nez 10 let stareho systemu?
josa
19. 5. 2013, 22:32Tak som to skusal cez VirtualPC aj na Win7 a ani tam mi to nespusti. Ani ziadna hlaska. Skratka kliknem na ikonu a nic sa nedeje. :(
Tadeáš Kříž
20. 5. 2013, 11:10Mate nainstalovano JDK a nastavenou cestu k nemu v JAVA_HOME?
Roman Nepšinský
25. 5. 2013, 10:44To je známý bug, na mých Windows 7 x64 Ult s JDK 1.7 to taky nešlo spustit dokud jsem ručně nevytvořil proměnnou JDK_HOME:
http://www.ootpapps.com/2013/05/android-studio-wont-open-how-to-fix-android-studio/
Lukas Vana
19. 5. 2013, 12:08„nemožnost vytvářet jiné projekty než pro Android“ .. clovek to tak nejak ceka, kdyz si stahuje software s nazvem Android studio, ne?!
Tadeáš Kříž
19. 5. 2013, 12:15Android Studio je postavene na IntelliJ, ve kterem jdou vytvaret predevsim Java aplikace a neni duvod, proc by to nemelo jit. Jak rikam, porovnaval jsem s Eclipse, ve kterem ta moznost je.
drak
19. 5. 2013, 17:16Omg, ale to je hodne blba pripominka. Tenhle bod absolutne nepokladam za negativum. Za 1. v popisu produktu nic takoveho ani neni, nazev aplikace mluvi za vse a za 2. na vyvijeni jinych veci tu mas eclipce, netbeans atd.
Celkove mi ta recenze pripada, ze by ji napsal asi kazdy kdo stravil v eclipse vic nez 20min a pak zhruba stejne casu v Android Studiu. Poprosil bych trochu vic zabihat do detailu. A napr. 3 obrazky z prubehu instalace? Vazne?
Tadeáš Kříž
20. 5. 2013, 11:07Naopak, je to zcela relevantni vec. Nevim jak vase projekty, ale ty na kterych jsme delali my, casto vyzadovali dalsi soucasti, jako napriklad API v PHP, nejakou sdilenou knihovnu v Jave a podobne. Neni duvod, proc by to nemelo jit. Je zde moznost vytvorit modul, ktery uz bude v Jave, nebo lze taky nakonfigurovat pomoci Maven. Rozhodne nejde o vec, kvuli ktere bych prestal Android Studio pouzivat. Jen nejspise prejdu na IntelliJ IDEA 13, ktere bude kombinovat vyhody Android Studia s moznosti tvorby i jinych projektu. Verte, ze mit vice ruzne se chovajicich nebo ruzne nakonfigurovanych prostredi je z hlediska produktivity krok zpatky.
A co se tyce recenze. Za prve jde o prvni dil ze tri. Za druhe, majoritu publika dotekomanie netvori hardcore programatori a proto se snazim nezabihat do uplnych detailu, protoze by je ocenilo pouze par jednotlivcu.
A naposled bych se zeptal, co byste v tomto rozsahu (od instalace po vytvoreni/import prvniho projektu) vice rozepsal vy?
drak
21. 5. 2013, 14:31Chtel sem tim spis naznacit, ze ten clanek evidentne vubec nema informacni hodnotu na to, aby ste ho jeste rozdelili do 3 dilu. Uplne by stacil jeden o rozsahu prvniho dilu bez zbytecnosti jako 3screeny z instalace atd -> myslite ze tyhle informace publikum oceni? To tezko. ;)
Alexander Megas
22. 10. 2013, 3:25Já jo. =D