EU se asi inspirovalo u iFixit, chce se zaměřit na opravitelnost elektroniky

EU se asi inspirovalo u iFixit, chce se zaměřit na opravitelnost elektroniky
2017-07-06T07:45:08+02:00
• 6. 7. 2017
2

O iFixit jste možná slyšeli v souvislosti s rozebíráním smartphonů, ale to není jediným cílem této společnosti. Na jejich webových stránkách najdete návody k opravě mobilů, přičemž se také dozvíte skrze stupnici, jestli je dané zařízení jednoduše nebo složitě opravitelné. Právě to se asi zalíbilo Evropské unii, která chce vytvořit podobné hodnocení.

Evropská unie si je vědoma vznikajícího nejen elektronického odpadu, který by ani nemusel vznikat v takovém množství, kdyby produkty byly opravitelné. Z tohoto důvodu vznikla rezoluce, jejíž cílem je prodloužit životnost zařízení a softwaru. Mají vzniknout minimální kritéria pro každou stanovenou kategorii, a to již ve fázi návrhů.

Ve své podstatě se rezoluce domáhá většího tlaku na výrobce, aby jejich produkty byly jednodušeji opravitelné. Má se zabránit v praktikách, kdy je oprava znemožněna a zákazník je nucen ke koupi nového produktu. To se například dotkne mobilních telefonů, kde by baterie neměly být upevněny lepidlem. Prakticky by mělo být jednoduché vyměnit takové součástky v jakémkoliv servisu. To se také týká například i LED diod.

V rámci této rezoluce by mělo dojít ke vzniku úřadu, který by zkoumal plánované zastarávání a měl by testovat vestavěné zastarávání. Zde se pravděpodobně počítá s označováním produktů nějakou stupnicí znázorňující opravitelnost daného zařízení. Členské státy by měly navíc zavést opatření, která by odrazovala společnosti od vytváření neopravitelných zařízení, zejména s vestavěným zastaráváním.

Rezoluce se dále zmiňuje o podpoře pro firem, které budou vytvářet opravitelné produkty, podpory oprav a prodeje použitých zařízení. Spotřebitelé by měli dostat k dispozici možnost opravit například smartphone v jakémkoliv servisu.

Evropské unii by se také líbilo, aby firmy informovaly zákazníky, jak dlouho bude možné provádět servis a do kdy budou dostupné náhradní díly. To samozřejmě přinese komplikace pro společnosti, ale zákazník tak bude mít jistotu, že po koupi nebude krátce na to ukončena podpora.

Bonusem navíc je prodlužování záruční doby o čas, v kterém produkt strávil v servisu, pakliže oprava trvá déle než jeden měsíc. V tomto ohledu se zřejmě nic nezmění v Česku, jelikož zde musí být reklamace provedena do jednoho měsíce, jinak zákazník získá původní cenu produktu.

Zdroj: engadget.com

Stiknutím klávesy J se přesunete na starší článek, klávesa K vás přesune na novější.

💡 Získejte Dotekománie Premium a využijte web naplno.

reklama
reklama

Přemysl Vaculík

Šéfredaktor, tvůrce dotekomanie.cz, androiďák, podcaster v PZL. Také milovník adrenalinových sportů, na které nemá čas.

Komentáře

Tomáš Lipnický

6. 7. 2017, 13:17

Stačí aby výrobci přestali montovat do svých zařízení kurvítka a bude vyřešeno. Co se týče telefonů, tak vzhledem k tomu, že časem bude telefon v podstatě jen papír tak nevím, co tam budete chtít opravovat :-D

Michal Motyčka

6. 7. 2017, 10:33

Konecne. Doufam, ze to dotahnou do nejakeho vysledku

Reklama

Dotekománie.cz

Přidat komentář

Pro komentování se musíte přihlásit

Tmavý režim

Vyzkoušejte

Dotekománie Premium

Vychutnejte si web bez bannerové reklamy a získejte předběžný přístup k článkům. Podpoříte i Dotekománii.

Vyzkoušet

Odběr novinek

To podstatné ze světa mobilů a technologií jednou týdně do vašeho e-mailu. 📱
A nepropásnete soutěže!

Odebírat