reklama

EU dala další pokutu společnosti Google, tentokrát ve výši 1,49 miliard eur

EU dala další pokutu společnosti Google, tentokrát ve výši 1,49 miliard eur
2019-03-20T13:02:06+02:00
• 20. 3. 2019
2

Dnes jsme vás již informovali i nadcházejících změnách společnosti Google vůči uživatelům mobilních telefonů se systémem Android. Je to důsledek pokuty, kterou udělila EU vyhledávacímu gigantovi za předinstalované aplikace a přednastavené vyhledávání. Nyní , která je evropskou komisařkou pro hospodářskou soutěž v Evropské komisi, oznámila, že Google dostal další pokutu ve výši 1,49 miliard eur.

Google se provinil v rámci reklam

Společnost Google provozuje reklamní systém AdSense, respektive verzi AdSense for Search. EU zkontrolovala přes 200 dohod mezi Googlem a jinými společnostmi ohledně využívání AdSense for Search. Výsledkem bylo zjištění, že Google se dopustil porušení antimonopolních zákonů tím, že partnerům zakazoval nebo je omezoval využívání konkurenční nástrojů pro používání jiných řešení. Případně si vynucoval prémiové zobrazení. Dle EU se měl těchto praktik dopouštět v horizontu 10 let.

Komise dnes uložila pokutu společnosti Google ve výši 1,49 mld. eur za protiprávní zneužívání dominantního postavení na trhu se zprostředkováním internetové reklamy ve výsledcích vyhledávání. Google si své dominantní postavení v oblasti této reklamy upevnil a zároveň se zbavil konkurenčního tlaku tím, že provozovatelům webových stránek ukládal protisoutěžní smluvní omezení. To je podle antimonopolních pravidel EU protiprávní. Toto jeho protiprávní chování trvalo více než 10 let a bránilo nejen dalším společnostem v inovacích i v hospodářské soutěži jako takové, ale poškozovalo i spotřebitele.“, uvádí Margrethe Vestagerová

Konkrétně se uvádí, že minimálně jedna dohoda porušovala antimonopolní zákony. Na základě těchto zjištění byla udělena pokuta ve výši 1,49 miliard eur, což je v přepočtu 38,2 miliard Kč (1,29 % z obratu společnosti Google v roce 2018 . EU tedy v podstatě nařizuje, že si Google nemůže vynucovat zobrazení svých reklam v rámci vyhledávání na webech. EU oficiálně uvádí tyto důvody:

  • Od roku 2006 zařazoval Google do svých smluv ustanovení o exkluzivitě. To znamená, že vydavatelé měli zakázáno umisťovat na své stránky s výsledky vyhledávání jakékoli reklamy od konkurence. Toto rozhodnutí se týká vydavatelů, jejichž dohody s Googlem vyžadovaly takovouto exkluzivitu pro všechny jejich webové stránky.
  • Od března 2009 začal Google postupně nahrazovat ustanovení o exkluzivitě ustanoveními o přednostním umisťování. Ta od vydavatelů vyžadovala, aby na svých stránkách s výsledky vyhledávání rezervovali nejvýhodnější umístění pro reklamy Googlu a aby od něj odebírali určitý minimální počet reklam. V důsledku toho nemohli konkurenti Googlu na stránkách s výsledky umisťovat svou reklamu na nejvíce viditelná místa, na která spotřebitelé nejčastěji klikají.
  • Od března 2009 také začal Google používat ustanovení, která od vydavatelů vyžadovala písemný souhlas od Googlu před tím, než by provedli změny v zobrazování konkurenční reklamy. To znamená, že Google měl kontrolu nad tím, jak atraktivní mohou být reklamy ve vyhledávání konkurence a jak často se na ně kliká.

Zdroje: engadget.com, thenextweb.com, techcrunch.com

reklama
reklama
reklama
Samsung Galaxy Note10

Přemysl Vaculík

Androiďák, šéfredaktor, tvůrce @dotekomanie a +dotekomanie.cz. Také milovník adrenalinových sportů, na které nemá čas.

Komentáře

Tadeáš Pospíšil (Britanian man)

20. 3. 2019, 14:09
Android aplikace

No jo, migrace se sama nezaplatí….
Škoda, že to schytají technologické firmy

Erik Bezeréti

20. 3. 2019, 17:00
Android aplikace

Si vážně myslíte, že z té pokuty někdo platí migraci?

Dotekománie.cz

Přidat komentář

Pro komentování se musíte přihlásit

Tmavý režim