Facebooku a Googlu hrozí miliardové soudní spory kvůli GDPR

Facebooku a Googlu hrozí miliardové soudní spory kvůli GDPR
2018-05-26T17:33:24+02:00
• 26. 5. 2018
2

Právě 25. května 2018 vzešlo v platnosti Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (angl. General Data Protection Regulation neboli GDPR), což jste právě v posledním týdnu pocítili zejména v emailové schránce. Mnohé služby a společnosti vás žádají o udělení dalšího souhlasu v rámci zpracování osobních údajů. Netrvalo dlouho a již zde máme první žaloby na společnosti Facebook a Google ohledně porušení směrnice GDPR.

Ve hře jsou miliardy díky GDPR

Max Schrems, aktivista v oblasti ochrany soukromí, podal žaloby na zmíněné společnosti. Konkrétně požaduje po Googlu 3,7 miliard dolarů a po Facebooku 3,9 miliard dolarů za porušení GDPR. V tomto případě jde o porušení části GDPR, kde se píše, že společnosti nemohou vynucovat souhlas, aby uživatel mohl nadále používat jejich služby.

„Souhlas se zpracováním osobních údajů nemůže být považován za nezbytnou podmínku ani za právní titul pro zpracování osobních údajů v rámci poskytování služby či koupě zboží.“, zdroj: uoou.cz

Například u Facebooku jste si mohli nedávno všimnout oznámení, že musíte souhlasit s novými podmínkami, jinak nemůžete nadále používat Facebook. Něco podobného je i služeb Googlu. Max Schrems právě v žalobách poukazuje na nutnost udělení souhlasu pro používání Androidu, Instagramu a WhatsAppu.

Google se ohradil, že nové podmínky byly sestaveny podle GDPR a nijak neporušují nová pravidla. Facebook odmítl celou situaci jakkoliv komentovat. Na jednu stranu může mít Max Schrems pravdu a společnosti by neměly takto vynucovat souhlas s novými podmínkami, ale na druhou stranu nikdo nikoho nenutí používat tyto služby nebo produkty. Navíc osobní údaje jsou právě pro tyto společnosti obchodním artiklem a zároveň platidlem.

Do jisté míry uživatel platí svými osobními informacemi za používání služeb a produktů. Nyní bude zajímavé sledovat, jak celý spor dopadne. Rozhodně se výsledku nedočkáme v krátkém čase. Než se dojde k rozhodnutí, může to trvat roky a navíc se nebude jednat o levnou záležitost.

Jak se stavíte k GDPR? Nutnost nebo jen další zbytečný výmysl?

Zdroj: androidauthority.com

Stiknutím klávesy J se přesunete na starší článek, klávesa K vás přesune na novější.

💡 Získejte Dotekománie Premium a využijte web naplno.

reklama
reklama

Přemysl Vaculík

Šéfredaktor, tvůrce dotekomanie.cz, androiďák, podcaster v PZL. Také milovník adrenalinových sportů, na které nemá čas.

Komentáře

Zbyněk Smetana

29. 5. 2018, 22:03

Podmínky Google (vytištěných 21,5 stran A4 drobným písmem, na každé straně odkazy na další stránky) jsem si přečetl (a i část odkazovaných stránek), neboť vše je v češtině, a podmínky jsem odsouhlasil (= vím jaká ztráta soukromí je cenou za službu).
Ale podmínky WhatsApp jsem si nepřečetl, protože česky je jen první obecná odkazovaná strana podmínek a zbývající odkazy jsou právnickou angličtinou (dokonce jsem některá slova ani nenašel ve slovnících). Prostě zatím u WhatsApp nemám možnost zjistit jaká ztráta soukromí je cenou za tuto službu). Na výzvu ke zveřejnění podmínek v češtině (tj. ve srozumitelném jazyce ve smyslu preambule 39 a článku 12 odstavec 1 Nařízení GDPR) WhatsApp nereaguje. Dne 9.6.2018 tak budu muset (!!!) dát ten dobrovolný souhlas, neboť po letech používání WhatsApp jej nemohu jen tak zrušit (asi 50 hodně využívaných kontaktů a asi 10 skupin (pracovních i soukromých) s více jak 5 kontakty). Kdybych chtěl WhatsApp teprve začít používat, tak za těchto podmínek prostě nezačnu (stejně jako odmítám facebook). Ale u používané služby prostě musím. Již mám připravené oznámení na dozorový orgán – ÚOOÚ.
Ten Max Schrems není blázen. Blázen je každý, kdo odklepne souhlas bez pročtení a zvážení. Např. u Googlu vím a odsouhlasil jsem, že mohou sledovat mou polohu, i když mám služby spojené se sledováním polohy vypnuté a mohou mě sledovat i při vypnutém mobilu.

Jiří Šťastný

26. 5. 2018, 20:21

Rozumný člověk tomu bláznovi snad nemůže dát za pravdu. Nelíbí se mu to? Tak ať ty služby nepoužívá. Věřím, že účelem toho nařízení není až taková buzerace provozovatelů služeb.

Reklama

Dotekománie.cz

Přidat komentář

Pro komentování se musíte přihlásit

Tmavý režim

Vyzkoušejte

Dotekománie Premium

Vychutnejte si web bez bannerové reklamy a získejte předběžný přístup k článkům. Podpoříte i Dotekománii.

Vyzkoušet

Odběr novinek

To podstatné ze světa mobilů a technologií jednou týdně do vašeho e-mailu. 📱
A nepropásnete soutěže!

Odebírat