reklama

Be-on-road: recenze kvalitní české navigace pro Android

Be-on-road: recenze kvalitní české navigace pro Android
2013-01-12T13:33:48+02:00
• 12. 1. 2013

Navigace Be-on-road od české společnosti Aponia Software s.r.o. zatím nepatří mezi tolik známé a rozšířené, ale o to víc si zaslouží pozornost. Jedná se o kvalitní navigaci, která mě již při prvním vyzkoušení příjemně překvapila svou rychlostí, přesností a přehledným ovládáním.

Před krátkým časem vyšla nová verze této navigace s označením 3.7, která přinesla přepracované grafické prostředí, nový koncept ovládání a podporou dalších rozlišení. Navigace Be-on-road pracuje s kvalitním mapovými podklady Navteq a výbornými mapovými podklady zaměřenými na Českou republiku od společnosti CEDA. Nová verze rovněž přinesla aktualizované mapy a přibyly podklady z  OpenStreetMap, což je projekt, který se zabývá tvorbou map a jejich volným šířením. V navigaci Be-on-road je zatím zahrnuta jen podpora OpenStreetMap pro Evropu. Pro testovací účely jsme zvolili variantu „Svět“ s mapami Navteq.

Instalace

Instalace navigace není nijak složitá. Vzhledem k tomu, že je však potřeba stáhnout v závislosti na regionu poměrně velký objem dat, nějaký čas zabere. Po stažení a spuštění instalátoru vás průvodce konfigurací provede několika kroky, které zahrnují výběr jazyka aplikace, dále jazyka, ve kterém bude komunikovat hlasová navigace a volitelně také stažení dodatečných modulů a skinů. Aby bylo možné navigaci plnohodnotně používat, je potřeba stáhnout potřebné mapy. Stahování je poměrně rychlé, ale rozhodně, vzhledem velkému objemu dat, doporučuji využít Wi-Fi připojení. Některé mapy mohou řádové čítat až stovky megabajtů.

Menu a ovládání

Máme-li vše potřebné stažené a nainstalované, můžeme se pustit do průzkumu navigace. Menu navigace je řešené velkými dlaždicemi, které tak trochu připomínajícími styl Metro. Vzhledem k tomu, že jsem tuto navigaci používal již v předchozí verzi, mám možnost srovnání a musím říci, že se mi pojetí původního menu z hlediska grafiky líbilo více. Nicméně to je věc osobního vkusu a preferencí. Hlavní menu nabízí přehledný rozcestník do všech důležitých částí navigace. Destinace jsou tou sekcí, kterou budete pravděpodobně používat nejčastěji, a tak si ji popíšeme jako první. V této části můžeme zadat cílové místo podle adresy, souřadnice nebo online vyhledávání. Dále zde nalezneme možnost plánovaní trasy a procházení historie jízd.

V sekci POI můžeme vyhledávat body zájmu. Hledat můžeme podle adresy nebo místa, ve kterém se zrovna nacházíme. Pokud již máme naplánovanou trasu, tak můžeme vyhledávat POI  v okolí cílového místa nebo podél plánované trasy. Rovněž můžeme procházet své oblíbené POI, které jsme si již uložili.

V sekci Volby se nacházejí veškeré důležité funkce týkající se nastavení navigace. Nastavit lze parametry, v jakém režimu bude navigace pracovat, můžeme určovat preference třídy silnice, zdali chceme vyloučit, nebo naopak zahrnout zpoplatněné cesty. Můžeme volit mezi povahou plánované trasy – rychlá, nebo krátká. Nastavit zde také můžeme, které POI se budou v mapě zobrazovat, zdali se mají v mapě zobrazovat popisky objektů a ulic, zobrazení  3D, nebo 2D objektů atd.  Spravovat zde lze upozornění, kterými vás navigace bude varovat při překročení rychlosti nebo při upozornění na POI.

Sekce Vzhled nám umožní zvolit barevný styl mapy, denní či noční režim a barevný podklad map. Rovněž zde můžete nastavovat intenzitu podsvícení a orientaci zobrazení na výšku, či na šířku  Nalezeme zde také seznam stažených map. Rovněž zde můžeme spravovat sériová čísla, stahovat dodatečné aplikace, hlasy, skiny a mapy, ale také se připojit přímo do e-shopu Be-on-road.

Sekce Služby pak přináší doplňkové funkce, kterými jsou informace o počasí, přehled kurzů ČNB, dopravní informace a funkci Messenger pro komunikaci s komunitou Be-on-road. Pro komunikaci přes službu Messenger je potřeba nejprve provést registraci. Poté můžeme komunikovat s ostatními uživateli komunity a zároveň je možné sledovat vzájemnou polohu. Abyste mohli tyto funkce využívat, je zapotřebí připojení k internetu.

Rozhraní menu je přehledné a intuitivní. Pokud pracujete s navigací poprvé, velice rychle se v prostředí zorientujete a po pár chvílích seznamování získáte pocit, že byla navigace navržena pro co nejjednodušší použití. I přesto však nepůsobí laciným či nedodělaným dojmem.

Vybíráme destinaci

Nyní jsme se tedy seznámili s navigací po stránce jejího vzhledu a funkcí. Pojďme se ale podívat, jak je to s tím nejdůležitějším, což je schopnost navigovat. S navigací jsem najezdil zhruba něco kolem osmi set kilometrů. Pro důkladné prověření schopností a kvalit to sice není tolik, nicméně jsem se snažil o co nejrozmanitější výběr destinací tak, aby v něm byla zahrnuta jak velká města, tak obce. Také jsem navigaci otestoval při cestě do sousedního Německa.

Výběr destinace můžeme provést několika způsoby – výběrem podle země, města, ulice, souřadnice anebo pomocí on-line vyhledávání. Vyhledávání podle měst a ulic funguje bezchybně. Vždy byla nabídnuta přesně požadovaná ulice včetně čísla domu. Zde jsem se u některých navigací setkal s tím, že měly problém vyhledávat podle čísla domu a nabídly jen ulici, nebo křižovatku. V tomto musím dát této navigaci pochvalu. Naopak co mě trochu zklamalo je on-line vyhledávání, které nabízí omezený počet výsledků. Pro názornost, pokud jsem zadal do vyhledávání dotaz na obchodní řetězec Ikea, navigace mi vyhledala jen obchod Ikea na Zličíně, ale nenabídla mi další na Černém mostě. Je to možná detail, ale pokud by on-line vyhledávání fungovalo lépe, bylo by to perfektní.

Jak už jsem také zmiňoval v úvodu, po výběru trasy můžeme provést ještě podrobné plánování trasy, které v sobě zahrnuje přidávání bodů pomocí POI, adres, zadáním souřadnic atd. Můžeme tak vytvořit členitou trasu s dílčími průjezdními body a tento itinerář si můžeme následně uložit. Navigace po zadání trasy nabídne rovnou možnost navigovat, nebo cílovou destinaci zobrazit na mapě. Vybranou destinaci můžeme rovněž uložit pro pozdější použití.

Za jízdy

Hlavní okno navigace poskytuje přehled o všech potřebných údajích. V levé spodní liště vidíme čas zbývající do příjezdu, údaj o zpoždění a aktuální čas. Mezi těmito údaji můžeme přepínat ručně. Dále zde vidíme aktuální jízdní rychlost a vzdálenost zbývající do cílové destinace. V pravém spodním rohu se nachází tlačítko menu, nad ním pak přepínač rychlých předvoleb a ikony pro přiblížení či oddálení mapy. Při jízdě ve více pruzích vám navigace graficky a hlasem ukazuje, ve kterém z nich se máte držet. Ve větších městech se pak na mapě zobrazují 3D budovy, jejichž zobrazení můžete samozřejmě vypnout pomocí panelu rychlých voleb v pravé části obrazovky nebo v hlavním menu.V případě překročení rychlosti zčervená ukazatel přikázané rychlosti a popřípadě se rozezní varovný signál.

Příjemnou funkcí této navigace, kterou jsem již zmínil, je on-line dopravní zpravodajství od společnosti CE-Trafic, která poskytuje kompletní informace o plynulosti dopravy v regionu střední Evropy. Tato funkce je za příplatek a v praxi funguje opravdu skvěle. Díky ní máte přehled o dopravě podél naplánované trasy, nebo získáváte náhled na dopravu ve zvoleném regionu. Tato funkce má rovněž vliv na plánování trasy. Mně samotnému navigace několikrát ušetřila drahocenný čas, když zvolila alternativní trasu z důvodu dopravní zácpy na trase hlavní.

V praxi fungovala navigace opravdu dobře. Bylo jen málo okamžiků, kdy si nevěděla rady. Převážně se jednalo o komplikované úseky zatížené stavebními pracemi, kde došlo ke změně skutečného stavu oproti údajům v mapovém podkladu. Tehdy navigace tak trochu zaváhala a začala navigovat zmatečně. Pochvalu si také zaslouží hlasová navigace, která funguje opravdu dobře. Výslovnost je srozumitelná a nezkreslená.

Navigace byla testována na operačních systémech Android 4.1.2 Jelly Bean a také na Androidu 4.0 ICS a nenastal jediný problém, který by vedl ke zpomalení či zatuhnutí aplikace. Testovaným telefonem byl Samsung Galaxy S II. Navigace funguje opravdu velice rychle i ve městě, kde bývá větší problém s GPS signálem, díky husté zástavbě a kdy občas dochází k výpadkům. Rychlost přepočítávání trasy, které probíhalo prakticky ihned bez větší prodlevy, je opravdu skvělé. Výkon a rychlost bude samozřejmě záviset i na výkonu telefonu, na kterém bude navigace nainstalována.

Závěr

Závěrem bych chtěl říct, že Be-on-road patří k opravdové špičce mezi navigačními systémy. Vzhledem k počtu navigací, které mi prošly telefonem, řadím tuto jednoznačně mezi ty nejlepší. Vyniká přehledným a logickým ovládáním, rychlostí, odezvou a přesnými navigačními schopnostmi. Tak trochu mi jen nesedělo nové grafické rozhraní, ale jak jsem již psal, je to jen drobný detail a spíše můj subjektivní pocit, který nikterak neubírá na výjimečnosti tohoto navigačního softwaru. Na čem by bylo určitě dobré zapracovat, je on-line vyhledávání cílového místa, které má dle mého zatím omezené výsledky. Také by určitě nebylo na škodu zvážit možnost implementovat do navigace upozornění na silniční radary, které bohužel neobsahuje. Pak už nebude této navigaci stát nic v cestě, aby porazila konkurenci na celé čáře

Pokud tedy hledáte špičkový navigační software od českých vývojářů za velice příznivou cenu, neváhejte a určitě Be-on-road vyzkoušejte, protože za to opravdu stojí. Pokud se rozhodnete navigaci vyzkoušet, můžete si stáhnout její zkušební verzi na sedm dní. V případě, že se rozhodnete produkt zakoupit, tak cena je 285 Kč s mapovými podklady od společnosti CEDA a 495 Kč s mapovými podklady Navteq. Webové stránky Be-on-road naleznete zde.

logo-app GPS Navigation & Map by Aponia Aponia Software, s.r.o. Zdarma ANDROID

 

reklama
reklama
reklama
Samsung Galaxy Note10

Jakub Sobotka

Android geek, android root experimentátor, blogger, příležitostný bajker. Závislák na dobré kávě a dobrém vínku. Požitkář, snílek a srdcař ..... alespoň toto se o mě říká. Mám rád nové věci, impulsy. Mám rád změnu, protože ta znamená život.

Komentáře

Dotekománie.cz

Přidat komentář

Pro komentování se musíte přihlásit

Tmavý režim