Domů » Články »
Jedním z největších „žroutů“ datových tarifů jsou obrázky. Setkáváme se s nimi takřka na každém webu, jenže ne každý tvůrce obsahu bere s obrázky ohled na uživatele mobilních zařízení, kde se především v naší zemi počítá každý megabajt. S efektivním řešením nyní přichází Google, který vytvořil JPEG enkodér zvaný Guetzli.
Guetzli je enkodér, který u obrázku zachová původní kvalitu i kompatibilitu na většině prohlížečů a zařízení. Dokáže však soubor zmenšit o 35 % oproti dosavadním metodám. Podle Googlu je sice komprese obrázku přes Guetzli o poznání delší, ale čekání se vyplatí, jelikož poté se čas ušetří při každém načtení obrázku v prohlížeči. Firma také dodává, že i přes znatelně menší velikost může Guetzli poskytovat i kvalitnější obrázky, než jiné větší soubory. Důkazem je trojice obrázků níže.
Jde o fotku kočičího oka o rozlišení 20 x 24 pixelů. Zcela vlevo je originál bez komprese, uprostřed je obrázek po kompresi standardním enkodérem libjepg a vpravo obrázek po kompresi za použití Guetzli. Mezi posledními dvěma jsou pak viditelné rozdíly a i Google poukazuje na to, že při použití jeho enkodéru nezůstane v obrázku tolik artefaktů.
Google již provedl průzkum mezi uživateli a ti potvrdili, že obrázky zkomprimované přes Guetzli jsou hezčí a kvalitnější, než obrázky podobné či vetší velikosti komprimované jinými metodami. Největšími výhodami nové metody bude při použití na webu především rychlejší načítání a nižší datová náročnost.
Zdroj: theverge.com
Domů » Články »
Vadim Semjonov
20. 3. 2017, 14:06mne by spis zajimalo jestli je to lepsi nez WebP format obrazku anebo jeto neco jako Webp 2 :) to je take format od google a dokaze udelat kompresi klidne na 40% a u png na 80% bez ztraty kvality.
Radek Sečka
20. 3. 2017, 17:05Nejde o novy format souboru (jako WebP) ani nejde o PNG, ale o zlepseni kompresniho algoritmu pro JPEG (tj .jpg format souboru)
https://github.com/google/guetzli
Ondřej Brchaň
20. 3. 2017, 12:11Ale barevné zobrazení je věrnější u prostředního obrázku :(
Radek Sečka
20. 3. 2017, 17:06To bude tim, ze se divate na pixely velikosti ikony sdileni, resp. spatne vyfocene oko velikosti reklamy na smartphone.
Marek Mieč
20. 3. 2017, 7:12Zajímavé.