reklama

Evropští mobilní operátoři chtějí blokovat reklamu

Evropští mobilní operátoři chtějí blokovat reklamu
2015-05-16T06:48:16+02:00
• 16. 5. 2015

Několik evropských mobilních operátorů chce do konce roku začít blokovat reklamu poskytovanou velkými společnostmi jako Google, AOL, Yahoo atd. Financial Times získal tyto informace od několika zdrojů a také od izraelského startupu Shine, který stojí za softwarem, jenž mají použít operátoři pro tyto potřeby.

smartphone.si

Ředitel marketingu u Shine, Roi Carthy, sdělil, že několik operátorů nabídne tuto možnost svým zákazníkům do konce roku. Nijak nespecifikoval, kteří operátoři se účastní tohoto projektu. Zároveň dodal, že pokud dojde k eskalaci této novinky, může to mít devastující následky pro reklamní průmysl.

Samozřejmě se dá považovat tato novinka jako obrovský plus pro koncové zákazníky, kteří takto nebudou muset sledovat reklamy. V podstatě budou mít veškerý obsah jako na dlani a nikdo nebude „obtěžován“ marketingem.

Bohužel weby a služby žijící z reklamy pocítí tuto novinku docela výrazně, jelikož reklama je stále pro mnoho projektů jediným zdrojem příjmů. Pokud připočítáte fakt, že čím dál více se zvětšuje internetový provoz z mobilních zařízení, může být výsledkem existenční ohrožení webových projektů. Jednou z možných reakcí může být zpoplatnění přístupu k obsahu v daleko větší míře, než je tomu dnes.

Už nyní se mnoho webů snaží bojovat s přibývajícím množstvím uživatelů, kteří využívají na své straně software na blokování reklamy. I Dotekománie se snaží, aby si uživatelé nechali zobrazovat reklamu, případně přešli na placenou verzi, kde reklama není zcela vůbec. Taktéž jsme k tomu upravili strategii zobrazování marketingového obsahu. Pokud by došlo k zavedení blokování ze strany mobilních operátorů, veškeré snažení by bylo zbytečné.

Samozřejmě vzniká otázka, proč by mobilní operátoři chtěli za uživatele blokovat reklamu. Není nikde jasně řečeno, co je vede k tomuto razantnímu kroku, ale dle analytiků a zahraničních redaktorů je cíl jediný. Donutit velké společnosti jako Google platit za využívání vysokorychlostního připojení k internetu s cílem získání obsahu, který je poskytován návštěvníkům jejich služeb. Společnosti si platí za připojení k internetu stejně jako běžní uživatelé, ale zde jde o další poplatek, který má vznikat na základě konektivity mezi službou a koncovým uživatelem.

Uživatelé platí buď za přenesená data, nebo za přístup k internetu všeobecně. To jsou jediné finanční prostředky, které získá mobilní operátor. Avšak obsah poskytovaný internetovými službami má rok od roku větší datovou náročnost, tudíž dochází k větší zatíženosti infrastruktury vyžadované pro přípojení. Právě zde operátoři nedostávají žádné finance od poskytovatelů obsahu.

Operátoři tudíž chtějí poplatky od velkých společností za to, že jim umožní skrze jejich sítě poskytovat obsah. Blokováním reklamy chtějí přinutit společnosti jako Google, aby zasedly k vyjednávacímu stolu a dohodly se na částkách za využívání vysokorychlostního internetu koncovými zákazníky.

Už jednou došlo k podobnému pokusu. Konkrétně ve Francii v roce 2013, ale výsledkem byla iniciativa ze strany francouzské vlády, aby došlo k ukončení blokování reklamy.

Zástupci ze strany startupu Shine navíc uvádějí, že současný reklamní trh je mimo kontrolu. Tvrdí, že uživatelé zbytečně spotřebují 10 až 50 % svého datového plánu jen na zobrazení reklamy. Navíc je takový obsah mnohdy agresivní – automaticky přehrávaná videa, vyskakující stránky a tak podobně. Svým řešením tedy chtějí vnést řád a kontrolu, aby uživatelé nebyli obtěžováni, avšak tento postup se dá brát také jako cenzura internetu. Navíc, pokud poskytovatelé budou muset platit další poplatky, zvýší to cenu obsahu, což nakonec stejně zaplatí v nějaké podobě koncový uživatel.

Zůstává tedy otázkou, jestli blokování reklamy ze strany mobilních operátorů je dobrý krok. Pokud dojde k zavedení, vydělají na tom jen operátoři. Poskytovaný obsah bude dražší a menší projekty budou mít existenční problémy, nemluvě o razantním snížení příjmů z reklamy.

Zdroj: ft.com

reklama
reklama

Přemysl Vaculík

Androiďák, šéfredaktor, tvůrce @dotekomanie a +dotekomanie.cz. Také milovník adrenalinových sportů, na které nemá čas.

Komentáře

Dotekománie.cz



Přidat komentář

Pro komentování se musíte přihlásit

Tmavý režim