Dotekomanie.cz

Když iPhone 14 volá na tísňovou linku

07 MIW 6956 2000x1335x

Zdroj: HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR HL. M. PRAHY

Dnešní mobilní telefony nabízí nejrůznější funkce, ale v poslední době se společnosti začaly zaměřovat na přístupnost a také funkce určené pro zkvalitnění života. Nejnovější novinkou je možnost automatické detekce nehody. Ta je k dispozici jen v omezené míře na obou platformách, tedy Androidu i iOS. Apple novinku zavedl u nejnovějších iPhonů a také je k dispozici na hodinkách, přičemž je nutné mít nejnovější operační systém.

Zdroj: Apple

Oficiální stránky popisují funkci poměrně podrobně, ale jen z uživatelského pohledu. My jsme dostali příležitost nahlédnout na funkci z té druhé strany.

Když iPhone zachraňuje život

Hasičský záchranný sbor hl. města Prahy zasahoval u dopravní nehody na Praze 7, kde se srazila dvě auta. Záchranné jednotky byly vyslány na základě volání automatického systému v iPhonu 14. Konkrétně se ozval operátorům generovaný hlas, který informoval o možné autonehodě. Ve zprávě sděluje i souřadnice. Samozřejmě nedošlo k okamžitému vyslání jednotek, jelikož je zde možnost chybného hlášení. Proto se operátor pokoušel spojit s majitelem mobilního telefonu. Celou situaci popisuje tiskový mluvčí HZS hlavního města Prahy.

Automaticky hlas informoval o možné nehodě uživatele iPhone a sděloval přesné souřadnice. Operátor se snažil během hovoru kontaktovat majitele a následně se pokoušel majiteli dovolat dvakrát zpět. Během hovoru majitel nereagoval, ozývaly se pouze ruchy a hlasy pravděpodobně dalších účastníků nehody. Místo nehody bylo na úrovni čísla popisného domu v ulici Bubenská a odpovídal souřadnicím diktovaným automatem v průběhu hovoru. Ve sluchátku se ozýval automat opakující souřadnice místa, kde zařízení iPhone detekovalo těžkou autonehodu a jehož majitel nereagoval na následné výzvy telefonu. V pozadí hovoru jednou zazněla věta: „Jsi v pohodě?“ a následně už byl slyšet pouze ruch. Na dotazy operátora linky 112 ale majitel telefonu nereagoval. Nereagoval ani na následná 2 zpětná volání.

Celá situace se stala v sobotu 10. prosince 2022 v 16:29 hodin. Nyní máte zřejmě jedinečnou příležitost si poslechnout začátek samotného automatického volání z pohledu HZS. Nahrávka není kompletní ze zřejmých důvodů, ale to je pochopitelné.

Nejedná se o první takový případ, který byl již tímto způsobem řešen. V jednom takovém případě linka 112 obdržela nouzové volání ze tří zdrojů: e-call z vozidla jednoho z účastníků, nehodová centrála se sídlem v Německu a právě zařízení iPhone, které detekovalo náraz.  HZS dodává:

Nemusíte mít ale jen iPhone. Od 1. dubna 2018 musí být všechna nová auta, prodávaná v EU, vybavena systémem eCall. Propojuje palubní počítač auta, mobilní sítě a centrum tísňového volání. Systém automaticky sdělí například přesnou polohu vozidla, počet osob ve vozidle, jeho majitele a typ vozidla nebo směr a rychlost jízdy před nehodou.

Děkujeme HZS hlavního města Prahy za poskytnutí informací, jak tento systém pracuje z druhé strany.

Exit mobile version