Dotekomanie.cz

Avast detekoval 200 nových podvodných aplikací v Google Play a App Store

Location Labs88 5760x3840x

Zdroj: Avast

Společnost Avast je lídrem na poli globální digitální ochrany počítačů a mobilních zařízení. V tiskové zprávě, kterou společnost vydala, varuje před odhalením vysokého nárůstu tzv. fleecewarových aplikací.

Fleeceware bezplatné zkušební období vykoupené vysokou cenou

Co to fleeceware je, se můžete dočíst v našem článku. Ve zkratce se jedná o aplikace, které v zásadě nedělají „nic špatného“. Nejedná se o aplikace obsahující škodlivý obsah, viry a podobně. Tyto aplikace obvykle nabízí určitou funkcionalitu. Uživateli ji nabídnout po zkušební období zdarma. Po uplynutí zkušebního období ale dojde k naúčtování mnohdy extrémně vysoké částky.

Uživatel je zpravidla před aktivací bezplatného zkušebního období vyzván k zadání platebních údajů. Může se jednat o platební kartu, nebo například účet PayPal. Velká část uživatelů si už ale nepohlídá délku trvání zkušebního období. Než si uvědomí, že vypršelo, dojde k naúčtování částky, kterou již většinou není možné požadovat zpět.

Zdroj: Avast

Fleeceware je poměrně novým fenoménem. Ten vývojářům přináší velmi zajímavé zisky. Společnost Avast v obchodech Google Play a Aple App Store zaznamenala více něž 200 nových fleecewarových mobilních aplikací. Dle statistik aplikace zaznamenaly téměř jednu miliardu stažení a příjmy z těchto aplikací přesáhly 400 milionů dolarů. Avast tyto aplikace společnostem Google a Apple oznámil.

„Oblíbenou strategií fleecewaru je cílit na mladší publikum prostřednictvím hravých a chytlavých reklam na populárních sociálních sítích používající fráze jako ’bezplatná instalace’ nebo ‘zdarma ke stažení’. Ve chvíli, kdy si rodiče všimnou týdenních plateb, může již fleeceware z účtu odčerpat značnou částku,“ říká analytik hrozeb v Avastu Jakub Vávra.

Zdroj: Avast

Fleeceware nejčastěji cílí v podobě reklam na oblíbených sociálních sítích. Mezi ty patří Facebook, Instagram, Snapchat, nebo TikTok. Aplikace obvykle uživatele naláká na třídenní zkušební období (to je minimum, které je podmínkami povolené pozn. red.). Jakmile toto období skončí, aktivuje se opakované předplatné. Toto předplatné ale není zrušené odinstalováním aplikace. Je nutné je zrušit v nastavení obchodu Goole Play, nebo App Store.

Aplikace, které společnost Avast zachytila jsou zpravidla zvuky hudebních nástrojů, čtečky e-knih, editory obrázků, fotografické filtry, věštecké aplikace, nebo třeba simulátory slizu. Seznam aplikací odhalených společností Avast naleznete na tomto odkazu. Odhady počtů stažení a příjmů jsou k dispozici na základě analytických dat Sensor Tower zde (Google Play) a zde (Apple App Store).

Avast doporučuje dodržovat tyto pravidla, jak se fleeceearovým aplikacím bránit:

Zdroj: Tisková zpráva

Exit mobile version