Dotekomanie.cz

Facebook platil uživatelům za jejich data, Apple zakročil [aktualizováno]

Před několika lety si Facebook pořídil společnost Onavo, zejména kvůli VPN aplikaci. V minulém roce Apple odstranil Onavo VPN ze svého obchodu, jelikož se došlo na to, že aplikace jako taková spíše sleduje a shromažďuje data pro Facebook. Nyní se ukazuje, že tento problém má své pokračování, jelikož si Facebook našel novou cestu, přičemž poměrně dobře maskoval, že za vším stojí právě největší sociální síť.

Projekt Atlas

Facebook se snaží shromáždit maximální množství dat uživatelů, aby mohl lépe cílit reklamu, za což získává samozřejmě peníze. Vzhledem k tomu, že Onavo VPN již nemohl používat na iOS zařízeních, tak si našel jinou cestu. Projekt nazval Atlas, jak je zmíněno v některých dokumentech a využívá pro něj beta testovací programy Applause, BetaBound a uTest.

Celá kampaň je podpořena marketingem, kde jsou uživatelé lákání do zapojení se do studie tím, že si na své zařízení nainstalují aplikaci Facebook Research, což je v podstatě další VPN. V rámci reklam není nikde zmíněno, že by se mělo jednat o Facebook, až při samotné instalaci.

Vzhledem k tomu, že aplikace Facebook Research není k dispozici v obchodě AppStore, tak uživatel je proveden návodem, jak nainstalovat certifikát a samotnou aplikaci. Facebook Research následně získá kompletní přístup ke všem informacím v zařízení. Zatím to tedy vypadá dost nebezpečně, ale musíme na druhou stranu zmínit, že Facebook umí nalákat finanční odměnou.

Něco za něco

Zřejmě již od roku 2016 platí uživatelům, kteří se zapojili do této studie, 20 dolarů měsíčně, přičemž si mohou přijít na bonus. Ten se zřejmě týká sdílení historie například z nákupů na Amazonu. Facebooku se tak podařilo obejít samotný Apple, ale je zde menší problém.

Certifikát používaný k nainstalování aplikace je typu Enterprise Developer Certificate a má sloužit jen pro interní testování aplikací v rámci vývoje, ne jako prostředek k instalování aplikací u uživatele v této formě. Apple si je vědom tohoto zneužívání Enterprise Developer Certificate, ale není si jist, jestli může vést nějaké právní kroky vůči společnosti Facebook. Na druhou stranu sociální síť tvrdí, že dodržuje pravidla a že nedochází k jejich porušování.

Zatím by se dalo konstatovat, že sice Facebook použil zvláštní strategii, ale je ochoten platit za soukromá data v rámci „studie“. Jinak řečeno, každá strana z toho něco má. Bohužel láká zejména náctileté, tedy uživatele ve věku 13 až 17 let v rámci jedné kampaně, přičemž kompletní věkové rozmezí je 13 až 35 let.

Aktualizováno (19:45)

Apple nakonec zakročil a zrušil platnost Enterprise Developer Certificate, který byl používán, aby si uživatelé mohli nainstalovat aplikaci mimo AppStore. Informaci získali redaktoři webu TechCrunch, přičemž zdroj jim nastínil, že je nyní ve Facebooku chaos, jelikož se pozastavil i vývoj ostatních aplikací, například Messenger, Instagram atd.

Google taktéž sbírá data podobným způsobem jako Facebook

Zdroje: electionfacts.in, techcrunch.com

Exit mobile version