Máte O2? Měli byste zakázat mobilní platby, jinak můžete přijít o peníze

Máte O2? Měli byste zakázat mobilní platby, jinak můžete přijít o peníze
2022-10-07T13:12:21+02:00
• 3. 10. 2022

Fotka od Utsman Media Z Unsplash

28

To, že se na internetu nachází nejrůznější podvodné a pochybné webové stránky, je asi známo každému. Někdy se snaží jednoduše vylákat osobní informace, jindy vás oklamat a donutit vás zakoupit si nějaký produkt, případně přihlásit k pravidelnému předplatnému. Ve většině případů je nutné, abyste byli hodně nepozorní a dalo by se říci že i naivní, protože musíte zadat telefonní číslo na pochybném webu. Jak se ukazuje, tak ani není potřeba zadávat telefonní číslo, jak poznamenali klienti operátora O2.

První vás identifikují a pak platíte

Ještě dnes existuje u mobilních operátorů služba tzv. mobilního placení. Jinak řečeno, lze skrze telefonní číslo a registraci u nějaké firmy platit přes vyúčtování u mobilního operátora. Do této sekce spadají i prémiové SMS zprávy, které jsou výrazně více zpoplatněny. Tato metoda byla hodně populární v době, kdy neexistovaly služby jako Google Pay, Apple Pay, platební brány a podobně. Dnes už moc nedává smysl, ale evidentně stále generuje příjmy, a jak se ukazuje, zaměřily se na ni pochybné společnosti.

K přihlášení se k mobilním platbám, třeba na bázi předplatného, musíte zadat své telefonní číslo a následně projít několika kroky, v rámci kterých potvrdíte, že se má platit za službu skrze mobilní platby. Jak se ale ukazuje, na některých stránkách nemusíte zadávat telefonní číslo, k vaší identifikaci dojde automaticky.

Zprvu to vypadalo, že si konkrétní postižený uživatel jen nevzpomněl, že by někde zadával telefonní číslo, ale jak se ukazuje, tak tento problém je u většiny klientů operátora O2. Některé společnosti mají s O2 smlouvu, která jim umožňuje, aby identifikovali uživatele podle MSISDN (v podstatě telefonní číslo). Uživatel tedy nemusí nic zadávat a operátor jednoduše skrze nějaké techniky poskytne druhé straně informaci o telefonním čísle.

Následně zřejmě web využije manipulativní techniky k tomu, aby získal souhlas k přihlášení k předplatnému. Může se jednat o skrytý text, malý text, případně jen vynucení kliknutí na nějaký odkaz nebo banner. Klient se pak jen může divit, proč má ve vyúčtování nějaké platby za hry a jiné stránky. Zatím by to vypadalo spíše jako dosti neuvěřitelný způsob klamání zákazníka, ale jak uvádí Vašek z O2 Guru, je právě tato metoda běžná:

V případě plateb přes internet se nevyplňuje číslo služby, číslo služby je rozpoznáno sítí a transakce bývá potvrzena kliknutím např. na reklamní banner či nabídku. Platby přes internet je možné blokovat, současně s tím je možné ponechat aktivní nastavení placení přes prémiové SMS. Konkrétní nastavení rádi ověříme pokud nám zákazník do soukromé zprávy doplní číslo využívané služby a datum narození majitele. Vašek, O2 Guru

Postižení uživatelé navíc udělali testování a zkoušeli, jestli je tato technika přihlášení uživatele k předplatnému je spojená jen s O2, nebo je to možné i u jiného operátora. Pokus provedli na webu 360vrtube. Při vstupu přes O2 nebylo potřeba zadávat telefonní číslo, ale při otevření skrze jakéhokoliv jiného operátora již web vyžadoval telefonní číslo.

Screenshot 14 500x805x Screenshot 2022 10 02 at 13 19 29 https cz360vrtubemobi 764x954x

Běžné zobrazení stránky vs. při vstupu skrze O2; Zdroj: Dotekomanie.cz a xtonda (se souhlasem)

Pokud ale máte u svého telefonního čísla zablokované mobilní platby, tak celý proces skončí chybou. Někteří uživatelé používají modem se SIM kartou od O2 a právě i toto telefonní číslo dokáží tyto pochybné weby zneužít, jak informuje uživatel xtonda ze Superfora. U svého účtu dokonce našel velké množství žádostí o platby, ale zachránilo ho to, že na daném telefonním čísle má deaktivovány mobilní platby.

Zatím nevíme, jak přesně celý proces pracuje a jak dochází k výměně informací o klientech mezi O2 a pochybnými stránkami, ale je vidět, že weby dokáží za použití manipulativních technik oklamat návštěvníka a vyžádat si měsíční placení. Operátor O2 o tomto problému ví, aspoň soudíme podle počtu stížností na jeho facebookové stránce.

Proč s tím nic nedělá, nevíme. Celý proces je velmi nebezpečný, jelikož stačí nepozorné dítě a O2 SIM karta. Následně můžete platit vysoké částky za pochybné služby na internetu. Je zde velmi jednoduché řešení, jak znemožnit podobným webům tuto manipulativní techniku. Stačí si v rámci svého účtu u operátora deaktivovat mobilní platby.

Aktualizováno

Odborník na telekomunikace, Radek Zajíc, nám poskytl informaci, jak asi probíhá identifikace uživatele, respektive předání telefonního čísla.

„Síť operátora umí dělat tzv. Header Enrichment, kdy konkrétním webům doplní do HTTP hlavičky telefonní číslo/identifikátor zákazníka.“

Z toho plyne, že při návštěvě tohoto webu dochází k doplnění informace a jejímu předání provozovateli, díky čemuž získává identifikaci klienta. Bohužel již nevíme, jaký systém se používá k oznámení a vytvoření platby.

Čtěte: Vyjádření O2 k mobilním platbám (mPlatby)

Zdroj: forum.mobilmania.zive.cz

Stiknutím klávesy J se přesunete na starší článek, klávesa K vás přesune na novější.

💡 Získejte Dotekománie Premium a využijte web naplno.

reklama
reklama

Přemysl Vaculík

Šéfredaktor, tvůrce dotekomanie.cz, androiďák, podcaster v PZL. Také milovník adrenalinových sportů, na které nemá čas.

Komentáře

Ihor A Zuzana Pavljukovi

6. 12. 2022, 12:01

Dobrý den, zdravím všechny diskutující,
dovoluji se na vás obrátit s prosbou, jak postupovat v problému, který se zde řeší.
Mám O2 volání a datové služby přes podnik (benefit zaměstnavatele), ve kterém pracuji, má je i můj manžel a děti. Vyúčtování za telefony mám ve výplatnici. Z toho důvodu jsem si bohužel všimla až po pár měsících, že z manželova vyúčtování odchází platby za pro „Mind+“ za Playwing (dohledali jsme sms, která mu přišla od O2 a sdělovala potvrzení platby, manžel ji bral jako podvodnou, nic placeného nepoužívá, nikam se nepřihlašuje).
Po zjištění jsem obratem kontaktovala člověka, který má u nás v podniku O2 na starosti. Komunikuje s osobou přímo z O2 a bylo řečeno, že oni s tím nemůžou nic dělat. V podrobném vyúčtování jsou emailové adresy společností, které si poplatky účtují, a tam můžu podat reklamaci.
Prosím tedy o radu, jak postupovat, zda psát reklamaci na ty e-maily, nebo na O2, nebo oboje, a jakou formu by reklamace měla mít, případně zda nevíte, jestli se tento problém již neřeší hromadnou žalobou.
Díky za tento Váš článek a komentáře, spousta lidí opravdu o tomto problému neví a pak už jen platí. Hezký den, Zuzana
Zkopírovala jsem níže kontakty z vyúčtování
Služby třetích stran
Platba přes internet
Datum Čas Telefonní číslo Poskytovatel Popis Provoz Koncová cena
05. 10. 16:31 5071019200000000
00
Mind+; support@mindplus.store; Tel:
+420 844444484;
Platba přes O2
– předplatné
služby
1 ks 99,00 Kč
08. 10. 12:20 5381002200000000
00
ESR Live; Gaming;
gamehappy.cz@silverlines.info;
+(420)255786511
Platba přes O2
– předplatné
služby
1 ks 299,00 Kč
12. 10. 16:31 5071019200000000
00
Mind+; support@mindplus.store; Tel:
+420 844444484;
Platba přes O2
– předplatné
služby
1 ks 99,00 Kč
19. 10. 16:31 5071019200000000
00
Mind+; support@mindplus.store; Tel:
+420 844444484;
Platba přes O2
– předplatné
služby
1 ks 99,00 Kč
26. 10. 16:31 5071019200000000
00
Mind+; support@mindplus.store; Tel:
+420 844444484;
Platba přes O2
– předplatné
služby
1 ks 99,00 Kč

Tomáš Kohout

2. 1. 2023, 15:07

Ihor A Zuzana Pavljukovi:

1) U O2 zablokovat mobilní platby
(přes správce telefonů u zaměstnavatele). Mimochodem – je to částečně chyba toho správce, že to dávno není zakázané. Zaměstnavatel normálně nemá zájem platit za zaměstnance dopředu neznámou částku za užívání služeb na služebním telefonu – SMS jízdenky, mobilní hry atd…

2) samotné platby předplatného reklamovat na kontaktech, co jste uvedla.
Zavolat, domluvit se. Nevím, zda to půjde reklamovat několik měsíců zpětně, ale zkuste to. Ten, kdo ty reklamace vyřizuje, nemá zájem na eskalaci nespokojenosti lidí, co tyto služby omylem využili. Jeho úkolem je tlumit hněv tak, aby se okolo téhle šedé oblasti nestrhl moc velký povyk a nevedlo to třeba k takové úpravě legislativy, která by tuhle šedou zónu vyčistila.

Tomáš Kohout

5. 10. 2022, 22:47

Pokud se s tím něco má stát, tak to chce jednak nepěknou „popularitu“ pro O2 – Černé ovce, negativní publicita v publicistice nejen na relativně malých odborných serverech.
A odpor veřejnosti na zákaznických kanálech O2 – pište jim na Facebook, že se vám to nelíbí. Otravujte je na zákaznické lince. A to i tehdy, když vám se nic nestalo, jen projevte obavu, že se to stát může!

Já už si své odpracoval – myslím, že mne už v O2 nemají rádi. ;-)

Sagonek Zdenek

7. 10. 2022, 21:39

Zdravím pane a jednoznačně souhlasím. Je potřeba do toho jít velmi tvrdě, protože těch povedených „zákazníků O2“ je mraky a stačí si toto číslo násobit počtem stížností aby člověk zjistil, že se jedná o velký byznys.

Lukas Hoffer

5. 10. 2022, 9:56

Inteligentní síť O2 má bohužel značné nedostatky a mezery, což z ní činí síť děravou a neinteligentní.

15 let jsme byli u T-Mobile, potom 5 let u Vodafone a vše bylo naprosto v pořádku. Pak jsme přešli k O2 a zhruba po půlroce jsme se s tímto problémem setkali taky. Syn si hrál na mobilu od manželky, něco tam potvrdil a rázem se začalo stahovat 99,-Kč týdně. Tohle se nám u jiných operátorů nestalo a konkrétně Vodafone chtěl vše potvrdit 6-místným číselným kódem.

Nadšení nejsme ani když voláme na infolinku O2 a něco řešíme. Operátoři jsou jako hladové krysy, nedrží se původního tématu a neodbytně pořád něco vnucují – O2 security, změny tarifů, SIM kartu navíc, SIM kartu s „daty na chatu“, atd. Po těchto zkušenostech si troufám říct, že O2 v těch podvodech s mobilními platbami buď jede taky, nebo to z nějakého důvodu či vlastního prospěchu neřeší a nechává to na současné absolutně nezabezpečené úrovni. Ještě chvíli a přecházíme jinam.

Tomáš Kohout

5. 10. 2022, 22:38

Jen pro úplnost: základní scénář je ten, že na webu pochybné firmy do formuláře vyplníte své číslo. Přijde vám SMS, na kterou musíte odpovědět smluveným způsobem a tím vyjádříte souhlas s předplatným. Tohle většina těch pochybných webů dodržuje… protože bez ověření přes SMS by kdokoli mohl do toho formuláře napsat číslo svého nepřítele… a předplatit mu ze srandy něco nechtěného. Kdyby tohle šlo, zdvihl by se velký řev a odpor proti této službě s takovým byznys modelem… takže by jim někdo zatnul tipec. Drobné podvody je třeba držet pod radarem a v šeru, nedopřát jim velké publicity následované velkým protitahem… Takže to většina šmejdů to dělá korektně, s tou potvrzovací SMS. Jo a mimochodem – tu potvrzovací SMS vám neposílá váš mobilní operátor, ale sám šmejd (nebo někdo, kdo mu poskytuje „servis“). Ale ta potvrzovací SMS je velká bariéra… spousta „zákazníků“ to prostě nepotvrdí a šmejdovi uteče kšeft.
Proto to někteří ve spolupráci s O2 tenhle model vylepšili – vaše číslo na vás prozradí přímo internetové připojení přes SIM kartu od O2, a vám stačí jen 2x odkliknout nebo odtapnout nějaké manipulativní potvrzení. Často z toho není ani jiná cesta – není jak odmítnout, není tam jiné tlačítko než „Potvrdit“, „Souhlasím“ nebo něco podobného. A mikropísmem připsané podmínky, že to bude stát tolik a tolik a že je to předplatné. To v lepším případě. V horším případě (spekulace) to ty souhlasy ani nemusí chtít. Web má vaše číslo a to k objednání předplatného a jeho placení z vašeho účtu u O2 stačí.

Jan Jelínek

5. 10. 2022, 5:22

Dobrý den, také mám zkušenost ale navíc o to že tuto platbu, u mě vytvořilo cizí číslo které bylo u mě na pojené na moji WiFi (hotspot), po odpojení mě začli chodit vyúčtování mě!..😅

Tomáš Kohout

5. 10. 2022, 22:43

Ano to je možné. Pokud je váš poskytovatel mobilního internetu O2 tj. máte SIM kartu ve wifi modemu/routeru, nebo uděláte wifi/bluetooth hotspot z mobilu se SIM od O2.
Máte si wifi zabezpečit a dávat si pozor, koho do ní pustíte (to platí obecně). Nikdy nevíte, jestli někdo cizí na vaší veřejné wifi neprovede nějakou lumpárnu, ale jako strůjce budete identifikován vy. Nebezpečí jsou i děti.

Ale hlavní problém zde je samozřejmě ten, že O2 jde na ruku šmejdům.

Sagonek Zdenek

7. 10. 2022, 21:45

Tak především tady jde o peníze, a to přímo o moje. Vůbec si nedovedu představit, že by Vám tímto způsobem O2 poslal na faktuře k zaplacení částku řádově několik desítek tisíc korun, což by se klidně mohlo stát. Proto budu reklamovat i ty ukradené dvě stovky. A nejlepší bude odchod jinam.

Pavel Ostravak

5. 10. 2022, 5:19

Jo, odsouhlašení skrytého textu. Stačí, že skoro na každé stránce vyskakuje potrvzení o cookies. Kolik z vás prochází, co všechno odklikává?

Lucie Vacková

4. 10. 2022, 18:52

Přesně tak,je to neskutečná sviňárna .Taky s tím mám tu čest, půl roku trvalo, než jsem to vyreklamovala ,a dostala zpátky!!! Neustále mi říkali.. Příští měsíc to budete mít připsané… Maily, návštěvy poboček…
Zajímalo by mne, za koho tiché podpory, takováto zlodějina vůbec může fungovat.
Těch mraky finančně poškozených lidí a další mraky, co nad tím mávnou rukou.
Reklamujte to, nedarujte jim to!!!!!!

Petr Krištůfek

4. 10. 2022, 14:56

Divím se, že se tato debata nevede v hlavních médiích. K aktivaci dojde i u velmi pozorného dítěte, služba je defaultně povolena, což je ze strany O2 velká a vědomá sviňárna.

Pokud chcete službu placení mobilem vypnout a zrušit přes MojeO2, tak musíte zvolit zajímavý postup. Když si po přihlášení do MojeO2 najedete na službu platit přes internet nebo službu platit sms, tak uvidíte že služba není aktivní. I když je služba označena, že není aktivní, tak přesto je pořád aktivní. Postup je zajímavý v tom, že si v MojeO2 musíte napřed službu aktivovat a teprve v takto aktivní službě si zvolíte co chcete blokovat, nejlépe zakázat vše. Teprve potom je služba placením mobilem neaktivní a zakázána. Zajímavý postup-napřed aktivuj, potom teprve službu zakaž.

Petr Chovanec

4. 10. 2022, 10:35

Osobně se mi to stalo asi 2 roky zpět. 3 x 99 ,-
Operátoři O2 dělali mrtvého brouka, že s tím nic nemohou dělat, max že mi zablokují zmíněné platby mobilem. Tak jsem to začal řešit přes vašestiznosti.cz a do měsíce mi byla uznána reklamace. :)

Tomáš Kohout

4. 10. 2022, 3:20

Děkuji redakci, že se toho ujala, zjistila technické pozadí fungování tohoto „zjednodušení objednávky“ obsahu od pochybných třetích stran. A že to svou autoritou tlačí i na ČOI a ČTÚ. Za to jí odpouštím, že mne neuvedla jako „hybatele“ diskuse https://forum.mobilmania.zive.cz/viewtopic.php?f=1&t=1326130
a „pošťuchovatele“ v diskusi https://www.idnes.cz/mobil/mobilni-operatori/nezadouci-nekala-agresivni-reklama-esr-live-digitalni-obsah-zpoplatneny-odber-mplatba.A220825_133228_mobilni-operatori_LHR/diskuse

O2 je zatím v klidu, ohledně tohoto tématu řeší dílčí problémy a prkotiny. Na podstatné otázky odpovídá mlčením.
https://www.facebook.com/120461304659141/posts/5658828414155708/

Sagonek Zdenek

3. 10. 2022, 21:49

Takže mi stačilo pročíst si místní diskusi včetně: forum.mobilmania.zive.cz a dostal jsem se na: https://www.o2.cz/osobni/-a104164?field=data a dostal jsem se na: Seznam partnerů O2 pro platby třetí straně – pro další dohledání informací. Protože se tato levárna děje pod záštitou O2 není možné si slova pracovníka O2 „žes tímnemohounic dělat“ vyložit jinak, než že se na těchto praktikách finančně podílí. Z mé strany tedy bude následovat reklamace vyúčtování za 09/2022 a souběžně stížnost na O2 a požadování částky zpátky.

Tomáš Kohout

4. 10. 2022, 3:12

Nemohou s tím nic dělat chudáci na infolince O2. Ti vám tak nanejvýš zakáží mobilní platby třetím stranám.
Problém je na straně managementu, který vidí „dobrou“ příležitost, jak se podílet (a mít provizi za zprostředkování platby) na pochybném byznysu těch portálů s trapnými old school hrami a jiným, pro formu nabízeným obsahem.
Ale ať mi O2 ukáže jediného člověka, který si nějakou z těchto služeb s předplatným pořídil záměrně a je s ní spokojen.

Sagonek Zdenek

3. 10. 2022, 19:26

Stalo se mi to též a stihli mi naúčtovat 2 x 99 czk. Pražská pobočka firmy nekomunikuje a DIMOCO, které se tváří jako zprostředkovatel plateb pro miliardu uživatelů špatnou češtinou slibuje, že věc napraví a nic. Na O2 mi pracovník tvrdil, že s tím nemohou kromě zablokování plateb nic dělat a já nechci kvůli nim ztrácet čas. V každém případě další kaňka na službách operátora O2. Ono to totiž není tak jednoduché, protože robot se snaží pravidelně každý týden strhávat peníze a i když se mu to nepovede, stačí abyste museli volat 155 a všechna čísla jsou na dvě hodiny odblokována. To mi zahrnuto, protože kdyby to bylo v době strhávání poplatku tak přijdete o další peníze. Pozor si dejte na tyto nekalé praktiky u firmy: Infinite Plus SAS od Learn English.

Petr Kovář

3. 10. 2022, 18:34

Stalo se mi to u karty datamania 100GB. Vse jsem zablokoval a na pozadani mi provozovazel sluzby ( nejake casopisy za 99,-/týdně ) penize vratil, to jsem ani necekal 👍

Ladislav Polický

3. 10. 2022, 19:09

Opravdu jsi vše zablokoval? V samoobsluze to nejde a infolinka mi žádost o zablokování odmítla, že to u tohoto tarifu nejde.

V aplikaci to nejde, ale v samoobsluze přes prohlížeč, by to už vypnout mělo jít: https://i.imgur.com/P7JULqd.png

Přišla pak sms, že mám zablokované placení přes mobil. Ale stále to v aplikaci i v prohlížeči ukazuje „aktivní“, tak uvidím.

Ladislav Polický

4. 10. 2022, 13:43

Zkusil jsem to přes prohlížeč a se stejným výsledkem, jako ty. Dá se vypínat a zapínat, chodí potvrzení změny, ale u služby je neustále nápis Aktivní. Takže těžko říct, jestli to něco dělá. A to, že v aplikaci je to zablokované, je jen zřejmý úmysl O2 vypnutí plateb co nejvíce zkomplikovat.

Ladislav Polický

3. 10. 2022, 16:00

Není zde jednoduché řešení, pokud používáte 100 GB edici od O2. U té blokace mobilních plateb není možná, ani přes samoobsluhu, ani přes infolinku. Odpoví vám, že u této karty nelze podle smluvních podmínek blokaci provést. Vlastní zkušenost, byla to první věc, kterou jsem před dvěma roky po aktivaci karty chtěl udělat.

David Komár

3. 10. 2022, 14:05

Každopádně se mi tohle stalo nějakým způsobem taky. Absolutně pořád nechápu, za co jsem vlastně tehdy zaplatil, respektive co jsem si předplatil a hlavně jak jsem se k tomu vůbec dostal… Ale co si pamatuji, tak se ta služba jmenovala Mobile Maestro, kterou jsem si měl někdy údajně předplatit a týdně platit 89,- (Zrovna jsem měl i dostatek kreditu)… V momentě, kdy se mi strla 1. platba jsem se to všude možně snažil zablokovat s tím, že jsem pořád nechtěl blokovat mobilní platby. Samotných 89 Kč jsem opravdu neřešil s tím, že to snad bude jediná platba, kterou tomuto nesmyslu obětuju. Ovšem, týden na to mi přišla SMS-ka s tím, že se službu nepodařilo předplatit… (Ehm… Naštěstí jsem neměl dostatečný kredit 😅😅). Pak jsem se ještě jednou podíval do nastavení O2 a zkusit bloknout ještě něco. No, a pak.. Pak SMS-ky už nepřišly a nic se neztrhlo…

David Komár

3. 10. 2022, 13:52

Robert Gradek: Wooow. To. Je mi rada nad zlato. To by mi ale musel někdo jiný nabídnout třeba právě oněch 100GB dat za 300 Kč/měsíc, které u O2 používám… Hádám, že ty mi dalších X stovek, které podobné kvantum dat stojí u jiných operátorů, dotovat asi nebudeš. 🙈😅😅

Jiří Richter

3. 10. 2022, 13:41

Dneska se mi to presne stalo. Jedina vec, na kterou jsem tuknul, bylo tlacitko „block“ na zadosti o zasilani notifikaci (a zpetne si uvedomuju, ze to nebyl systemovy dialog). Vzapeti prislo potvrzeni o provedene platbe za 99 Kc a prihlaseni k subscription….

Robert Gradek

3. 10. 2022, 12:46

A nebo odejít od O2 ????

Sagonek Zdenek

9. 10. 2022, 20:11

Každopádně si na ty datové karty dávejte velký pozor a asi nejlepších je to nekupovat. Dnes mi naskočil další dva pokusy strhnout plaby za služby od The Kiosk a Mind+ aniž bych si cokoliv objednával nebo zadával svoje číslo.

Reklama

Dotekománie.cz

Přidat komentář

Pro komentování se musíte přihlásit

Tmavý režim

Vyzkoušejte

Dotekománie Premium

Vychutnejte si web bez bannerové reklamy a získejte předběžný přístup k článkům. Podpoříte i Dotekománii.

Vyzkoušet

Odběr novinek

To podstatné ze světa mobilů a technologií jednou týdně do vašeho e-mailu. 📱
A nepropásnete soutěže!

Odebírat