reklama

Facebook a Instagram sledují uživatele skrze zabudovaný prohlížeč

Facebook a Instagram sledují uživatele skrze zabudovaný prohlížeč
2022-08-12T18:00:54+02:00
• 12. 8. 2022

Zdroj: Dotekomanie.cz

V posledních letech se čím dál více řeší soukromí uživatelů, zejména jejich sledování skrze aplikace a webové stránky. Firmy Google i Apple začaly zavádět praktiky, které se snaží omezit toto sledování, případně nabízí uživatelům možnost zrušení sledování skrze aplikace a weby. Řešení od Applu právě nabízí zmíněnou možnost a dle společnosti Meta to mělo dopad na tržby z reklam. Ten údajně přišel o mnoho miliard dolarů a dokonce se snažil najít způsob, jak obejít samotné restrikce. Jak se ukazuje, našel jednoduché řešení.

Sledování skrze zabudovaný prohlížeč

Aplikace v dnešní době nemusí nechat uživatele otevírat odkazy na webové stránky v běžných prohlížečích, co mají v mobilním telefonu. Nabízí se totiž speciální komponenta, která ve své podstatě otevře odkaz přímo v samotné aplikaci. To se týká i Facebooku a Instagramu. Nějakou dobu bylo možné tuto funkci nechat vypnout, ale již v minulém roce Meta znemožnila toto nastavení vypnout a všechny stránky se otvírají skrze zabudovaný prohlížeč. Až pak se můžete rozhodnout k otevření stránky v něčem jiném.

Mysleli jsme si, že Meta takto chce jen udržet uživatele v aplikacích Facebook a Instagram, ale jak se ukazuje, je zde ještě jeden cíl. Bezpečnostní výzkumník Felix Krause objevil, že aplikace Facebook a Instagram vkládají skrze zabudovaný prohlížeč do každé stránky sledovací kód, a to i v případě návštěvy nezabezpečené stránky. Meta takto může shromažďovat i citlivá data kromě samotného měření a sledování chování uživatele.

instagram framed 1313x2661x

Zdroj: Felix Krause (se souhlasem)

Tiskový mluvčí firmy Meta sice odmítl nějaký sběr citlivých dat, ale je otázkou, co vše dokáže sbírat. Je zde jeden podstatný problém. Například v aplikaci Facebook pro Android není možnost zrušení otevírání stránek v přímo v aplikaci a využití externího webového prohlížeče. Takže jakoukoliv stránku, kterou otevřete skrze aplikaci pro mobily, bude sledována firmou Meta, a to i v případě, že pak ještě kliknete na reklamu.

Zřejmě bude žádoucí nějaký zásah Googlu a Applu, aby Meta nabídla buď kompletně anonymní režim nebo možnost nastavení otevírání stránek v externím prohlížeči. Pokud nechcete být sledováni, tak nedoporučujeme klikat na webové odkazy v aplikacích Instagram a Facebook.

Co se týče aplikace WhatsApp, tak zde Meta neaplikovala tuto praxi a stránky jsou otevírány bez sledovacích kódů.

Zdroje: krausefx.com, theguardian.com, engadget.com

reklama
reklama

Přemysl Vaculík

Androiďák, šéfredaktor, tvůrce @dotekomanie a +dotekomanie.cz. Také milovník adrenalinových sportů, na které nemá čas.

Komentáře

Dotekománie.cz

Přidat komentář

Pro komentování se musíte přihlásit

Tmavý režim