Dotekomanie.cz

V Caltechu se zabývají vývojem nové technologie digitálních fotoaparátů

Vystouplá čočka fotoaparátu je v mnoha recenzích chytrých telefonů považována za nevýhodu. Je to daň za trend, kdy se výrobci snaží co nejvíce mobilní zařízení zeštíhlit. Tým badatelů v Caltech vyvinul nový typ digitálního fotoaparátu, který ke svému fungování nepotřebuje čočku. I díky tomu může být celý fotoaparát tenčí než papír. V budoucnu by tak nevýhoda spjatá s vystouplou čočkou fotoaparátů u mobilních zařízení mohla zmizet.

Ukázka čipu nové technologie, zdroj: thenextweb.com

Profesor Ali Hajimiri z Caltech přirovnává novou technologii k lidským uším. Pokud se s někým bavíte ve velmi rušném prostředí a rozhovor vás přestane bavit, začnete vnímat zvuky okolo vás. Třeba i zcela jiné konverzace. A právě to je podobný případ nové technologii, kterou skupina představila.

Ta se skládá z fázového pole. Jako ukázku a důkaz nové technologie uspořádal tým 64 těchto senzorů pro mřížku o velikosti 8×8 částí. Každý senzor byl vystavěn světlu, ale díky různému načasování dokázal zachytit specifický směr světla. Tím se tak následně může vytvořit celý obraz.

Výhodou nové technologie není pouze to, že fotoaparát může být tenký. Kromě toho může být i výrazně levnější než ty, které jsou do přístrojů zakomponovány dnes. To z toho důvodu, že není potřeba speciálních čoček, zrcadel či jiných komponent typických pro dnešní fotoaparáty.

Dle slov Hajimiriho se týmu podařilo emulovat objektiv a snímač digitálního fotoaparátu tím, že vytvořil jednu tenkou vrstvu křemíkové fotoniky. Ta dokáže napodobit běžnou čočku, ale zároveň může nabídnout třeba efekt rybího oka. Vše záleží jen na způsobu nastavení, jak má fázové pole přijímat světlo.

Na základě informací, které doposud máme, by měla nová technologie být schopná pořizovat fotografie na úrovni dnešních fotoaparátů. Teoreticky by tak mohla nabídnout jakoukoliv velikost clony. Fotografové by tudíž s sebou nemuseli nosit různé typy objektivů.

Technologie je prakticky na svém začátku. I sám Hajimiri zmiňuje, že předtím než se novinka dostane k zákazníkům, je třeba udělat celou řadu práce. A bohužel se zde nebavíme o pouhých měsících, ale spíše letech.

Zdroj: thenextweb.com

Exit mobile version