Dotekomanie.cz

Čtvrtstoletí s mobily. Co Čechům chybí v nabídce operátorů? [sponzorovaný článek]

Mobily slaví neuvěřitelných 25 let na českém trhu. Během tohoto období se Češi stali svědky hned několika milníků – zažili počáteční vlnu dobíjecích karet, nástup paušálů, rozmach mobilního internetu i boom v podobě představení neomezených tarifů. Co bude po více než tříleté odmlce následovat? Řada klientů by ze všeho nejvíc uvítala tarify s pořádným datovým balíčkem. Přijdou otálející operátoři s nabídkou, která bude stát za to?

Historii přenosných telefonů v Česku doprovází hned několik úsměvných momentů. Pokud jde o samotný mobilní (i když vzhledem k rozměrům spíš imobilní) přístroj, první dostupný model vážil přes 4 kila a stál kolem 60 tisíc korun. Tehdejší síť měla celé dva vysílače, jeden v Praze a druhý v Brně, a minuta volání vyšla na závratných 20 korun. Levné volání srovnatelné s dnešní nabídkou bylo naprostou utopií a neomezený tarif byl představou z kategorie sci-fi.

Vývoj ale raketově postupoval, z dnešního pohledu předpotopní mobily začaly střídat modernější a technologicky vyspělejší přístroje. Proměňovaly se i nároky na rozměry telefonů. Ideálem se postupně staly co nejmenší modely, takže odvážlivec, který ve společnosti vytáhl z kapsy neforemné „pádlo“, riskoval posměch a veřejné zostuzení. Trend se ovšem s érou smartphonů začal pomalu obracet, některé současné chytré telefony ostatně svými rozměry připomínají spíš tablet než mobilní telefon.

Operátoři zamrzli na místě

Zatímco technologické společnosti chrlí stále nové modely mobilů a soupeří v tom, která z nich představí výkonnější a nabušenější smartphone, mobilní operátoři spíš přešlapují na místě. Ze srovnání tarifů, které jsou aktuálně k mání, jasně plyne, že nabídce operátorů stále dominují neomezené tarify. Ty sice před třemi lety způsobily malou revoluci, ale dnes už tolik atraktivní nejsou.

Proč? Nemálo z těch, kteří po neomezených službách neuváženě skočili, zkrátka zjistilo, že neomezený tarif zkrátka zbytečně přeplácejí. Druhým důvodem je fakt, že se potřeby klientů posunuly směrem k internetu. Každý chce být online, zkontrolovat maily a mrknout se, co je nového na Facebooku nebo Instagramu. Stále více lidí, a zejména těch mladých, spolu komunikuje téměř výhradně prostřednictvím internetu, a proto nechtějí zbytečně platit za neomezené volání a SMS. Raději by uvítali větší porci dat, než je standardních 1,5 GB.

Revoluční nabídka musí přijít. Jenže kdy?

„Z každodenní praxe víme, že se komunikace během posledních tří let přesunula do jiných kanálů. Lidé poptávají vysoké datové objemy okolo 5 GB a více. Na to nikdo z hlavních operátorů zatím nezareagoval. K vysokému objemu dat dostává zákazník vždy i neomezené volání a často i jiné bonusy, o které ale často nestojí. Cena takové komplexní nabídky je pak samozřejmě vyšší, což zákazníkům, kterým jde primárně o data, příliš nevyhovuje,“ popisuje Ondřej Nacke, specialista na telekomunikace z portálu Ušetřeno.cz

Operátoři o zvýšené poptávce po tarifech s větším objemem dat samozřejmě vědí, a proto je otázka, který z nich jako první vykopne pomyslný datový míč směrem ke klientům. Bude to O2, T-Mobile, nebo Vodafone? To bohužel nikdo neví. Jisté ale je, že se k takovému kroku některý mobilní operátor dříve nebo později odhodlá. Prostě mu, i vzhledem k výrazně nižším cenám dat v okolních státech, nic jiného nezbude. A ostatní ho budou, jak už to u nás bývá zvykem, zakrátko následovat.

Exit mobile version