Dotekomanie.cz

Komerční banka má novou aplikaci, umožňuje bezkontaktní placení mobilem

Komerční banka dnešním dnem uvádí do provozu svou novou a kompletně přepracovanou aplikaci mobilního bankovnictví. Dostupná je ve formě aktualizace té stávající skrze Google Play a App Store. Kromě nového designu, který je přizpůsoben pro jednotlivé platformy, přichází Komerční banka také s mnohem podstatnější novinkou, a tou jsou mobilní platby prostřednictvím NFC. KB ve spolupráci se společností Visa umožňuje díky technologii HCE bezkontaktní placení mobilem pro telefony, které disponují anténou NFC a systémem Android.

Novinky v aplikaci

Nová aplikace vychází z velké části z podnětů uživatelů a klientů Komerční banky a v průběhu vývoje byla neustále testována na samotných klientech, kteří díky svým návrhům přispěli k vývoji. Výsledkem jsou dvě aplikace – pro každou platformu jedna – přičemž základ je u obou stejný. Liší se v podstatě jen určitými způsoby ovládání a práce s aplikací na jednotlivých systémech.

Například na iOS je více využitý 3D touch a i gesta pro ovládání a procházení aplikací korespondují s ostatními aplikacemi určenými pro systém od Applu.

Stejně tak se aplikace pro Android drží standardů od Googlu, a tak v ní nalezneme například prvky material designu, což je na rozdíl od předchozí 5 let staré aplikace rozhodně vítaná změna. Změna designu však není jen o kosmetických úpravách, kompletně se s tím mění i ovládání aplikace. To by nyní mělo být intuitivnější a přirozenější. Provádění běžných akcí je rovněž zjednodušeno na méně kroků a například zadání platebního příkazu je o dvě třetiny rychlejší než doposud.

 

Aplikace nově disponuje několika widgety, které mohou sloužit buď pro zobrazení zůstatku na účtu nebo provedení mobilní platby, což si probereme později. První zmíněný typ widgetu nezobrazuje z důvodu ochrany soukromí a citlivých údajů konkrétní částku, ale jen procentuální hodnotu. V nastavení si můžete zvolit libovolnou částku, která bude sloužit jako maximální hodnota zůstatku.

V druhém políčku si určíte spodní limit a pak už jen přidáte widget na plochu. Tam se zobrazí procentuální hodnota z vámi zadané částky. Pokud hodnota klesne pod vámi zvolený spodní limit, widget změní barvu a tím vás upozorní.

Na obou systémech si lze nově nastavit přihlášení do aplikace pomocí otisku prstu, což podstatně zjednoduší celý proces přihlášení a nebudete již pokaždé muset zadávat heslo. Další novinkou je pak možnost sjednat si schůzku s bankovním poradcem, což doposud šlo jen z internetového bankovnictví. Pro někoho významnou změnou může být přidání možnosti zahraničních SEPA plateb.

Bezkontaktní placení mobilem

Bez pochyby nejdůležitější novinkou je možnost bezkontaktního placení pro telefony s NFC. S touto možností přišla Komerční banka jako první v ČR již před čtyřmi lety v rámci olympijských her v Londýně, nicméně tehdy toto řešení nebylo příliš rozšířené a technologicky vyladěné. Nyní lze KB považovat za druhou banku, která tento způsob placení v ČR umožnila. Letos v červnu ji předběhla ČSOB, která má však pro placení samostatnou aplikaci.

Komerční banka integrovala HCE platby přímo do nové aplikace, což bude pro uživatele jistě pohodlnější. Pro placení se nevyužívá vaše současná plastová karta importovaná do aplikace, ale vystavuje se pro tento účel speciální virtuální karta, která je doplňková k té plastové a uživatel ji obdrží přímo v aplikaci do dvou dnů od jejího vyžádání.

 

Karta z důvodu zvýšeného zabezpečení není žádným způsobem uložena v telefonu, ale nachází se v PCI DSS certifikovaném prostředí společnosti Wordline (certifikováno je společností VISA), která je technickým dodavatelem HCE řešení. Telefon tedy vzdáleně komunikuje s kartou jen v případě vykonávání platby.

Klient taktéž nezná celé číslo této karty, aby se zamezilo zneužití v případě ztráty či krádeže telefonu. Virtuální mobilní kartu rovněž nelze využít pro platby na internetu nebo výběry z bezkontaktních bankomatů. Je zde ale možnost použít ji pro cashback na pokladnách obchodů a jedná se o jediný způsob, jak se pomocí této karty dostat k hotovosti.

Karta také na rozdíl od dřívějších řešení funguje nezávisle na mobilních operátorech. Technologie HCE funguje na obdobném principu, jako klasické placení bezkontaktní platební kartou, takže s telefonem zaplatíte na více než 70 % terminálů po celé ČR. Stejně jako u bezkontaktních karet i zde funguje bezpečnostní limit pro platbu bez nutnosti zadat PIN kód.

Pro platbu mobilem slouží takzvaný mPIN, který si každý uživatel sám zvolí v aplikaci. Na výběr je navíc z několika limitních hodnot – 0, 100, 200, 300, 400 a 500 korun. Při zvolení nulové hodnoty bude vámi zvolený PIN vyžadován při každé platbě. Pro zvýšení bezpečnosti při zadávání lze nechat náhodně zamíchat číselnou klávesnici, takže pro okolí bude těžší rozeznat, jaká čísla zadáváte.

Praktické zkušenosti

My jsme měli možnost vyzkoušet si novou aplikaci včetně platební funkce již týden předem, takže jsme se s technologií lépe seznámili a rovněž pomohli se závěrečnou fází vývoje před vydáním. Pokud máte o placení mobilem zájem, je aktivace karty v telefonu otázkou několika minut. Kartu si můžete pojmenovat, vybrat si design a nastavíte si mPIN. Pak již můžete strčit telefon do kapsy a vyrazit na nákupy.

Proces placení je velice jednoduchý a v podstatě srovnatelný s použitím bezkontaktní karty. Například v supermarketu stačí pokladní sdělit, že budete platit kartou, načež vytáhnete telefon a máte hned několik možností. Aplikaci je možné spustit a k placení se lze proklikat. Jako podstatně jednodušší se nám však osvědčilo využití widgetu, na který jen kliknete, zadáte mPIN a telefon přiložíte k terminálu. Spárování telefonu s terminálem je o něco delší než při použití plastové karty a pohybuje se okolo 2-3 sekund.

V případě, že si nechcete kazit rozvržení plochy widgetem, lze platit ještě jednodušším způsobem. Stačí rozsvítit displej uzamčeného telefonu, čímž dojde k napájení NFC antény. Poté přiložíte telefon k terminálu a je hotovo. Pokud by daná platba převyšovala vámi stanovený limit, jste skrze notifikaci vyzváni k odemčení a zadání mPIN. Ještě nutno zmínit, že vzhledem k tomu, že telefon většinou zakrývá celý terminál i s displejem, jsou veškeré instrukce k transakci promítány i na displej telefonu. O úspěšném zaplacení vás telefon mimo jiné informuje vibrací.

V našem případě se placení mobilem ukázalo jako velice návykové, zejména kvůli pohodlnosti a jednoduchosti. Místo hledání drobných nebo platební karty jednoduše použijete smartphone, který máte většinou po ruce a díky ušetřenému času vůbec nemusí vadit, že terminál reaguje až po několika málo vteřinách. Všechny platby, které jsme takto uskutečnily, proběhly bez jediného problému a spíše než s technickými problémy se často setkáte s udiveným výrazem ve tváři pokladní, které si na tento způsob placení budou ještě muset zvyknout.

Překvapení na závěr

Komerční banka do budoucna chystá novinku, která potěší zejména uživatele mobilních Windows. V průběhu podzimu je plánované vydání nové univerzální aplikace pro Windows 10, která bude fungovat jak na počítačích, tak tabletech, smartphonech a všech dalších zařízeních, na kterých tento operační systém běží. Svůj zůstatek na účtu tak budete moci zkontrolovat například i při hraní na Xboxu, což ale zřejmě nebude úplně nejčastější způsob přístupu k bankovní aplikaci.

Verze pro Windows 10 by měla nabídnout totéž, co dnes vydané aplikace na Android a iOS. Lze samozřejmě očekávat designové přizpůsobení pro tuto platformu a telefony s NFC by se také mohly dočkat bezkontaktního placení. Vše je ale zatím ve fázi příprav, a tak si na výsledek budeme muset ještě několik týdnů počkat.

Komerční banka si určitě zaslouží pochvalu za to, že na uživatele mobilních Windows stále myslí, vezmeme-li v úvahu, že podíl tohoto systému celkově je nižší než jedno procento, z čehož telefony s Windows 10 Mobile tvoří pouhých 14 %. Zatímco ostatní své aplikace na mobilních Windows ve velkém ruší, KB se stále snaží i těm několika jedincům vyhovět a připravit pro ně stejně zajímavou aplikaci, jakou mají uživatelé ostatních systémů.

Exit mobile version