Dotekomanie.cz

FUP v Česku – mobilní operátoři dostávají známku 3 [výsledky ankety]

V první řadě mi dovolte, abych se omluvil za zdržení, ale nedávná akce s Google Glass zaměstnala celou naši redakci. Samozřejmě jsme přemýšleli nad celým pojetím ankety a hlavně výsledků. Získali jsme celkem 782 odpovědí a souhrnné výsledky nás celkem překvapily.

V první řadě jsme se ptali na celkový objem dat, který v současnosti máte u svého mobilního operátora. Naše předpoklady byly v tomto ohledu poměrně správné, jelikož 59 % dotázaných uvedlo, že ani nedosahuje na 1 GB. FUP o velikosti 150 MB využívá 32 % uživatelů a 600 MB má 27 % lidí. V okruhu 1 GB se pohybuje 13 % majitelů smartphonů. Je zajímavé, že i zde se našla celkem velká skupina lidí, kteří mají nad 3 GB – je jich 10 %.

Samozřejmě jsme se také zajímali, jakým způsobem jste došli k tomuto balíčku. Na výběr jste měli z odpovědí „Firemní“, „Retenční nabídka“, „Data jsou zahrnuta v tarifu“ a „Standardní“. Nečekali jsme nějaké vysoké procento zastoupení ve speciálních nabídkách a to se také potvrdilo. Pouze 12 % našich čtenářů si řeklo nebo dostalo retenční datový tarif, přičemž rozložení je poměrně rovnoměrné napříč všemi datovými tarify, ale vyskytují se zde i 150MB balíčky.

Při pohledu na celkovou cenu, kterou platíme za data, tak zjišťujeme, že většina uživatelů není zřejmě ochotna platit větší částky. Pro nás se nejedná o překvapení, ale možná si zde vezmou inspiraci naši mobilní operátoři. 60 % dotázaných uvedlo, že platí do 200 Kč za data měsíčně a druhou největší skupinou s 26 % tvoří lidé, kteří zaplatí do 350 Kč. V ostatních odpovědích se sešlo jen pár procent uživatelů.

Zde nás celkem zajímalo, co dostanou zákazníci za přibližně  200 Kč měsíčně. Asi tušíte správně, většina z nich má pouhých 150 MB FUP. Jedná se o rovných 47,1 %. Druhou velkou početnou skupinou jsou majitelé 600MB FUP, kterých je 26,9 %. Pouze 2,8 % má do 3 GB, ale například 7,6 % má nad 3 GB. 8,9 % využívá FUP do 1.2 GB a do 2 GB je zastoupeno 6,7 %.

Byli jsme zvědaví, kolik lidí se nebrání a klidně vyčerpá kompletně celé FUP, ale jak jde vidět z grafu, tak 33 % zákazníků operátorů se drží spíše zkrátka, aby měli nějaká zadní vrátka. V rozmezí 20 až 30 dnů se pohybuje další podstatná část lidí a to konkrétně 42 %. Ale i zde se najdou tací, kterým data nevydrží ani několik dnů.

Rozhodující se samozřejmě i to, od koho máte datové služby. Zde musíme upozornit, že se nejedná o ideální vzorek, jelikož dotázaní patří ke znalejším uživatelům a převážná část se pohybuje na sociální síti Google Plus. Z grafu níže si můžete všimnout, že dost zákazníků spadá pod Vodafone, na druhém místě je T-mobile a třetí místo zaujímá O2. I zde se našlo několik lidí, kteří již přešli k virtuálním operátorům.

V oblasti hodnocení služeb jsme očekávali, že se většina dotázaných přikloní na jedno spektrum, ale z grafu vidíte, že jsou výsledky poměrně dobře rozložené. Možná by se mohlo zdát, že se jedná o dobrou zprávu, ale operátoři by měli přece dělat vše proto, aby jejich zákazníci byli spokojeni na maximum.

 

Pokud se ale podíváme na naše tři mobilní operátory důkladně, tak zjistíme, že T-Mobile dostává známku 3. Vodafone je na tom hůře a vysloužil si na pomyslném vysvědčení známku 3,4. O2 vy vysluhuje podobné hodnocení a to konkrétně 3,2. Z toho jednoznačně plny, že všichni operátoři fungují jen dobře a zatím to nevypadá, že by mohli dosáhnout na pomyslné vyznamenání.

V celkovém závěru se dá hovořit, že mobilní operátoři ani nemusejí mít snahu nějak upravovat své nabídky. Stačí se jen podívat na čerpání dat, kde dost velká skupina uživatelů si spíše chrání to, co má. Ovšem známky si operátoři vysloužili průměrné. Zde by mohli zapracovat, jelikož z grafu výše můžeme vyčíst, že se spíše klaní k těm horším. Na závěr jsme se rozhodli, že výsledky ankety poskytneme veřejně pro hlubší analýzu – odkaz.

Exit mobile version