YI Dash kamera jako neviditelná černá skříňka do auta recenze

YI Dash kamera jako neviditelná černá skříňka do auta [recenze]
2016-07-02T10:25:47+02:00
• 2. 7. 2016
4

Kamerová technika si našla cestu do nových segmentů trhu a klasické videokamery dnes uvidíte jen na oslavách starších ročníků. Jistou transformaci odstartovaly mobilní telefony, které začaly zvládat natáčet video, které má k dnešnímu dni úctyhodné parametry jako 4K rozlišení, stabilizaci nebo vysoký počet snímků.

Jenže telefon není natolik odolný a účelový k natáčení úplně všeho, a proto spatřilo světa několik nových kategorií. Příkladem je natáčení venkovních aktivit odolnou kamerou, kterou lze umístit na mnoho míst nebo také méně známou a oblíbenou disciplínou je natáčení dění na silnici z vozidla.

Co může člověka k něčemu takovému vést? Rusko je svými řidiči doslova proslulé, takže prvním nabízejícím se důvodem může být snaha zachycení nějakého šikovného okamžiku před vámi. Typickým příkladem je havárie. Na YouTube nejdete nekonečno kompilací z neuvěřitelných nehod na silnici. Dále motivuje ochrana při vyšetřování, jestliže se stáváme účastníky nehody. Video je nezvratný důkaz.

YI Dash

Kameru jsem plánoval poměrně dlouho, až jsem jednoho dne narazil na YI Technology vyrábějící kamerovou techniku pro sportovní okamžiky, auta nebo domácnost. YI neboli “Your Innovator” je poměrně mladá společnost spadající pod křídla známého čínského výrobce Xiaomi. V posledních měsících je tato značka oficiálně distribuována do České republiky přes autorizovaného prodejce XiaomiMobile.cz, jejímž provozovatelem je firma Lion Mobile s.r.o. a na konci této recenze si můžete přečíst krátký rozhovor se zakladatelem.

Zařízení koupené v české distribuci má několik výhod jako kompletní lokalizace příruček a softwaru nebo uživatelská podpora a servis. Rychlejší je také dodání a snadnější reklamace. Tyhle výhody relativně kompenzují mírně vyšší cenu, než dovoz přímo z domovské Číny na vlastní triko.

DSC_6568 DSC_6573

Nyní pojďme vůbec k samotné recenzi, a proč ji vlastně tady máme. V současnosti je kamera již dostupná za zvýhodněnou cenu 2 499 Kč, za což dostanete designově čistou bílou krabici s uloženou kamerou v čele, kabeláž, upevňovací mechanismus na čelní sklo a adaptér do 12V zásuvky auta. Paměťová karta není součástí balení a minimální kapacita microSD karty je od 8 GB třídy 10.

Při vložení nové karty dojde k přeformátování na FAT32. Zkoušel jsem dočasně menší kapacitu 2 GB, ale kamera se pustí v omezeném režimu. Nemůžete prakticky nic dělat a vidíte jen varovnou zprávu, že máte vložit jinou paměťovku. Na dně balení se nachází česká příručka s popsaným postupem instalace a popiskem samotné kamery. Nicméně celý proces a ovládání je tak primitivně jednoduchý, že ho zvládne každý laik. Tím hlavním důvodem, proč děláme tuhle recenzi, je fakt, že je k dispozici oficiální aplikace pro chytré telefony.

DSC_6583 DSC_6585

Kamera je sama o sobě malá a volit můžete mezi šedou a zlatou barvou. Vybral jsem konzervativně tmavou, ale ve výsledku je barva spíše lehce bronzová. Není to však na škodu, barva je to poslední, co bych u tohoto výrobku řešil. Boky jsou z matného černého plastu s otvory pro napájení, kartu, držák, mikrofon, reproduktory a větráním. Uvnitř se skutečně žádný větráček nenachází, jde jen o pasivní chlazení a stejně jsem po hmatu a delší zátěži výrazně vyšší teplotu nezpozoroval.

Rozměry jsou 74 x 19,4 x 52,4 mm při hmotnosti 74 gramů. Díky úsporným rozměrům se dobře skryje za zpětným zrcátkem a neobtěžuje při řízení, pokud však nemáte zapnutý ADAS, o kterém budu ještě mluvit. Zadní strana je věnována méně kvalitnímu LCD displeji velikosti 2.7 palců a rozlišení 960×240 pixelů. Barvy jsou bledé a studené, ale pro náhled dostačující. Pod displejem je čtveřice tlačítek. Více bych ocenil použití dotekového displeje. Potom by mohl být větší nebo naopak kamera ještě menší. Než se dostanu k dalším parametrům, tak ještě pár slov k samotné instalaci do auta.

DSC_6590 DSC_6593

Již jsem zmiňoval, že je snadná a stačí pouze držák přilepit na čelní sklo. Ten je nastavitelný ve dvou osách, tudíž není problém doladit záběr k ideální poloze. Zasunutí a odejmutí kamery není moc pohodlné, takže spíše se počítá s trvalým umístěním kamery na držáku. Kabel napájení o délce 3,5 metru směřuje ke střeše vozidla a měl by být veden po obvodu předního skla. Záleží na vašem automobilu, ale povedlo se mi celý kabel úspěšně schovat, takže je nenápadný.

Druhý konec potom zasunete do USB adaptéru nebo můžete zkusit použít USB v autě. Vestavěná baterie vydrží bezmála pár minut, kdy je možné kouknout na náhled nebo změnit nastavení. Jinak se celou dobu jízdy dobíjí, o čemž indikuje červená kontrolka úplně vpravo. Nahrávání se spouští automaticky při otočení klíčem, opět indikováno oranžovou blikající diodou hned vedle červené nebo přímo na displeji.

installation

Provoz zaznamenává objektiv s vysokou světelností f1.8, což teoreticky zlepšuje noční záznam. Úhel záběru dosahuje na 165° a na nahrávku pořídíte celý výhled z předního skla z jednoho rohu do druhého. Kromě očekávaného fullHD záznamu, jenž je dnes samozřejmostí, nabídne také vyšší snímkovou frekvenci 60 FPS. Hodit se může v případě zpomalení při analýze obrazu.

Ještě vyšší rozlišení 2304 x 1296 pixelů je řešeno softwarovou interpolací. To znamená softwarově dopočítané pixely. Ani v jednom není možné použít jízdního asistenta ADAS. Ten je aktivní pouze při 1080p rozlišení a 30 snímcích. Zde se jedná o HW limitaci zařízení. Přesto uvnitř kamery není žádný slabý čip, ale dvoujádrový procesor A12-60. V kombinaci několika dalších technologií, jako redukce šumu nebo HDR, ukládá záznam ve formátu MP4 každé tři minuty.

Při dosažení maximální kapacity úložiště začne automaticky mazat staré záznamy. Třešničkou je zabudovaný akcelerometr, který v případě náhle změny pohybu uzamkne poslední záznam proti přepsání.

DSC_6601 DSC_6608

Nezvyklé pro tuto kategorii levných kamer je přítomnost jízdního asistenta ADAS (Advanced Driver Assistance System), který vyhodnocuje pořízený obraz. Praxe je ovšem trochu jiná, jak si záhy ukážeme. Antikolizní systém upozorňuje na blízký objekt před autem a druhý systém varuje při vybočení z jízdního pruhu. Jakmile se zkusíte přiblížit k jednomu pruhu, budete upozornění ženským hlasem v plynulé češtině. To stejné platí v případě přiblížení se k objektu před autem.

Dodržování rozumné vzdálenosti platí všeobecně, ale vyhodnocování má opravdu nízkou tolerantnost a tak budete káráni nejen za zařazování se do pruhu nebo parkování před překážkou. Tohle je jen ukázka nedokonalosti techniky, protože ve skutečnosti má kamera pravdu, ale nemá zatím šestý smysl. Z toho důvodu není pro mě tento systém přínosný.

Pro zapnutí tohoto systému vůbec musíte mít záznam přepnutý do rozlišení 1080p30, aby procesor dokázal snímky analyzovat. Při nastavení vyšší kvality dojde k automatickému vypnutí tohoto asistenta.

DSC_6603 DSC_6605 DSC_6607

Nabízejí se rovnou dvě možnosti, jak samotnou kameru nastavit. Pod displejem je čtveřice tlačítek, která umožňují spustit nouzové nahrávání, dále zapnout nebo vypnout nepřetržité nahrávání, prohlížení nahrávek a hlavní nastavení.

Ovládání je jednoduché, což jistě ocení méně techničtí lidé, ale ti pokročilejší si přijdou na své. Mluvím o oficiální aplikaci YI Dashcam, která je dostupná pro operační systémy Android a iOS. Nejdříve však začneme systémem v kameře, jenž se aktualizuje přes mobilní telefon spárovaný přes Wi-Fi. Kamera vytvoří hotspot a telefon se rychle připojí. Při prvním nastavování jsem vyzván ke změně názvu sítě a hesla. Při propojení s telefonem nelze pracovat s kamerou.

DSC_6619 DSC_6617 DSC_6615

V nastavení se pohybuje pomocí spodních tlačítek. Levé je krok zpět, dvojice prostředních slouží pro pohyb v nabídce a pravé je potvrzovací. Ikonky jsou srozumitelné a snadno lze poznat, co definují. Hned první nastavuje kvalitu videa, obrázek mikrofonu vypíná záznam zvuku ve videu, následuje určení citlivosti G senzoru při detekci kolize a konče časovačem vypnutí displeje.

Další řádek je asistent ADAS, který při aktivování automaticky změní kvalitu videa. Lze také vypnout vysílání Wi-Fi signálu nebo je také dispozici formátování paměťové karty a tovární reset. Poslední ikonka, která již na obrázku není, jsou informace o zařízení oznamující verzi firmwaru a nastavení Wi-Fi, včetně hesla. Nic víc, žádné zbytečnosti a vše perfektně funguje.

DSC_6630

Aplikaci jsem zkoušel na Androidu dostupnou v obchodě Google Play. Samozřejmostí je čeština, ale stejně jako kamera je sama o sobě velice jednoduchá. Obsahuje však spoustu informací a je to vlastně malá sociální síť, která je v Česku nepoužitelná. Na úvodní obrazovce můžete objevovat obsah ostatních uživatelů, kteří nahrávají své momenty. Položka album zahrnuje vaše snímky pořízené skrze mobilní telefon a nahrávky z kamery. Lze si je stáhnout do telefonu, nicméně rychlost není závratná v případě větších souborů.

Screenshot_20160624-102156 Screenshot_20160624-154654 Screenshot_20160624-154701

Prostřední spoušť umožňuje živý náhled, tedy přenos přímo toho, co kamera vidí, a rovnou můžete pořídit snímek. Nastavení skrývá příručky, informace, otázky a hlavně rozšířené nastavení kamery, pokud nechcete něco měnit přímo na jejím těle.

Přes aplikaci lze totiž odebrat logo společnosti YI umístěné v levém horním okraji a časovou značku, což nastavení přímo na kameře neumožňuje, stejně jako vypnutí zvuků tlačítek a zapnutí/vypnutí kamery. Tyhle dodatečné možnosti velmi oceňuji. Obchod je pouze odkaz na předdefinovanou stránku Amazonu s dalšími produkty společnosti YI.

Screenshot_20160624-154717 Screenshot_20160624-154437 Screenshot_20160624-154443

Hodnotit nahrávky je vůbec na této recenzi nejdůležitější, protože o tom to celé je. Hned na začátku tohoto odstavce chválím kvalitu obrazu. Logicky nejmenším možným rozlišením je 1080 pixelů při 30 snímcích, avšak vyšší snímkovací frekvence je lepší pro plynulejší a ostřejší obraz s možností případného zpomalení při analýze.

Perličkou je pak o něco vyšší rozlišení 2304 x 1296, což je řešeno softwarovou interpolací. Já se rozhodl pro zlatou střední cestu, tedy 1080p60. Výsledné video je ostré v okrajích až do rozpoznání jednotlivých detailů. Při letních dnech může dojít k oslnění, ale s tím se obraz dobře vypořádá s pomocí HDR technologie a provoz je dobře viditelný, i když může být obloha lehce přepálená.

Screenshot_20160624-154501

Naopak noční záběry odpovídají možnostem techniky. Vzroste obrazový šum, aby vykompenzoval slabší světelné podmínky. Při zpětném prohlížení pořízených záznamů jsem nenašel místo, které by bylo nepoužitelné. Maximální délka záznamu je 3 minuty a následně plynule navazuje, dokud nedojde místo na úložišti. Řešení je přepisování od nejstarších videí. V případě nehody se vytvoří zamčený soubor proti přepsání. Ten se vytvoří na základě údajů z akcelerometru, jehož citlivost můžete upravit v nastavení. Kupodivu zvuk pořízený v interiéru je použitelný se schopností slyšet a rozpoznat jednotlivé hlasy.

Yi_1466524160718 Yi_1466775986341

Yi_1466776499233 2016_0622_211950_044.MP4_snapshot_02.48_[2016.06.23_06.31.01]

Jak je na tom česká legislativa? Inu je trochu pozadu a protiřečí si. Zákon však jasně říká, že kameru můžete nainstalovat, jestliže nějak nezasahuje do výhledu řidiče. Záběry můžete pořizovat v případě, že jsou pořízeny soukromě na ochranu práv pořizovatele a zároveň zveřejňovat, nejsou-li rozpoznatelné obličeje nebo jiné identifikátory konkrétní osoby.

Jenže pokud přemýšlíte o rozmazání obličejů, zase se dopouštíte manipulace s důkazním materiálem, takže slepá ulička. Německo nebo Rakousko je v tomto ohledu nekompromisní a dostanete rovnou pokutu. Tím se nám rychle uzavírá kruh použitelnosti a možnosti sdílení na internetu, k čemuž doslova vybízí.

DSC_6625 DSC_6620

Co více ještě dodat? Pokud váháte s nákupem kamery do auta, tak YI nabízí bezkonkurenční kombinaci vymožeností za lákavou cenu. Na trhu je spousty kamer do automobilu, ať známých nebo neznámých značek a tuhle kameru zařazuji hodně vysoko.

Asistent řízení je jen pomyslnou návnadou, ale k použitelnosti má daleko. Když tak přemýšlím, co ještě vylepšit nebo udělal jinak, tak mě pouze napadá nahrazení tlačítek dotykovým displejem a přidání GPS modulu. Jsou to jen detaily a kamera splňuje má očekávání, tedy že nebude obtěžovat a prakticky o ní nebudu vědět. Lze ji šikovně schovat a žije si vlastním životem, dokud ji nebudu potřebovat a pokud ano, video bude tam.

table

Ukázky

Aplikace

logo-app YI Dashcam YI Technology, Inc. Zdarma ANDROID logo-app YI Smart Dash Camera Developer Zdarma iOS

Rozhovor

Máme skvělou příležitost popovídat si se zakladatelem společnosti Lion Mobile s.r.o. provozující internetový obchod XiaomiMobile.cz, jenž je oficiálním distributorem nejen produktů společnosti Xiaomi. Pan Jiří Opletal má hluboké povědomí o čínské kultuře a trhu, jelikož studoval na univerzitě v Tchaj-pej v oboru informačních technologií. Zajímá nás, co tě na Asii tolik zaujalo, abys zde studoval a potom začal navazovat obchodní vztahy?

Původně jsem studoval na National Taipei University a zde jsem působil v týmu Jiung-yao Huang Ph.D (黃俊堯 Ph.D), uznávané autority v oboru mobilních technologií a ubiquitous computing. Androidu jsem propadl ještě dávno v ČR, proto když jsem na Taiwanu objevil nový a Evropě tenkrát skrytý trh stovek neznámých značek telefonů, bylo rozhodnuto.

Po návratu do ČR jsem si viděl ohromný hlad po nových čínských značkách, takže s těmi pár penězi co mi po studijním pobytu zbylo jsem založil firmu v Hong Kongu, nakoupil první telefony (tenkrát velmi podivných značek s obskurními názvy) a doufal, že budu mít příští měsíc na nájem. Po telefonech se jen zaprášilo.

Byla to doba, kdy se Číňani v oblasti smartphonů posouvali od „klonů a šuntů“ k vlastním brandům a kvalitním produktům. Tehdejší geekové a early adopteři to vnímali velice dobře. Kdo pamatuje legendy jako Newman N1, JiaYu G3, Umi X1, THL W8s, Xiaomi Hongmi 1 a další klenoty, jistě zamáčkne slzu v oku.

Autor: Jakub Turek, horydoly.cz

Xiaomi, Oppo, Meizu a další známé čínské značky jsou dnes velice populární za dobrý poměr cena/výkon a zcela si podmanily zdejší asijské trhy, ale jak se tyto společnosti staví ke zbytku světa, zejména k Evropě? Je hodně obtížné zajistit distribuci do České republiky?

Je toho více, LeEco, Vivo, Smartisan, Gionee,… všechno jsou to značky které prodávají desítky milionů fantastických telefonů a stojí za nimi neuvěřitelný příběh. Evropa je bohužel příliš nezajímá, je to příliš fragmetovaný a drobný trh.

Úplně zjednodušeně, na miliardových trzích v Číně, Indii nebo třeba i Indonésii udělají s jedním e-shopem obrat jako v celé EU za deset let. Epicentrum obchodu už v tomto ohledu neleží na západě.

Zákazníkům poskytujete kompletní servis, včetně lokalizace příruček a softwaru. Jsou v tomto ohledu tito výrobci otevření nebo si musíte všechno zajistit tzv. na vlastní pěst? Jak takový proces při uvedení nového zařízení probíhá? Jste například v kontaktu s českou komunitou MIUI?

Tvoříme vlastní ROM s vlastním překladem, spolupracujeme na tomto s původními zakladateli české MIUI komunity a vývojáři z evropské MIUI komunity.

Roste v České republice zájem o čínské produkty? Společnost Huawei vsadila na tvrdou reklamní kampaň, která se jim, zdá se, vyplácí.

Dobrý poměr cena/výkon Češi vždy uměli ocenit. Snažíme se držet filosofie Xiaomi, kdy nejlepším marketingem je samotný produkt. Lidé si o kvalitě řeknou. To vidíme jako mnohem účinnější taktiku, než polepit republiku billboardy, bez kterých by mohl být telefon o třetinu levnější.

Kde vidíš budoucnost čínského trhu na poli elektroniky? Kvalitou a technologiemi jsou na úrovni drahých značek, takže půjdou cestou rozšiřování portfolia, jako to nyní dělá Xiaomi, které uvedlo vlastní televize, kamery a nyní drony? Začínají se tvořit fámy, že z Xiaomi se stává novodobý Samsung, který má prsty v mnoha oblastech a přestává se zaměřovat pouze na mobilní telefony.

Xiaomi už dávno nedělá jen mobily. Chytré kamerky, wearables, drony, chytrá kola, váhy, chytrá domácnost a další. Málokdo ví, že Xiaomi žádný z těchto produktů nevyrábí, včetně telefonů. Fungují na rozhraní Kickstarteru a Amazonu, kdy využívají neuvěřitelný výrobní a inovativní potenciál Číny – obcházejí nadějné továrny (u nás bychom řekli startupy) a pokud najdou kvalitní produkt, tak do firmy investují.

Vyjednají si exkluzivitu a zařadí obrandovaný produkt do svého portfolia. Některé továrny mají produkt natolik jedinečný a kvalitní, že si umějí vyjednat nezávislost na trzích, kde Xiaomi oficiálně nepůsobí. Příkladem může být třeba společnost Yi Technology, která minulý měsíc oficiálně vstoupila do Evropy a jejichž jsme díky dobrým vztahům s Xiaomi oficiálním distributorem.

Díky, že sis našel čas podělit se s námi o tvé letité zkušenosti. Přejeme hodně úspěchů a spokojených zákazníků.

Také děkuji.

Stiknutím klávesy J se přesunete na starší článek, klávesa K vás přesune na novější.

💡 Získejte Dotekománie Premium a využijte web naplno.

reklama
reklama

Lukáš Vaculík

Zajímá se o dopad technologií na společnost. Zabývá se především smartphony, tablety, počítači. Kromě toho jezdí ve volném čase na kole, občas hraje hry, fotí a píše články. Pracuje jako technický inženýr pro finskou IT společnost.

Komentáře

Milos Kornfeld

4. 7. 2016, 7:49

A to „kafrání“ o bezpečnosti nejde nijak vypnout?

Lucie Budínová

VIP 2. 7. 2016, 23:51

Pěkný videa a skvělá recenze. Ale kdyby mě takhle při řízení furt něco kafralo o bezpečnosti vzdálenosti, atd. tak bych to dlouho době nerozdýchala.

Parádní recenze, také jí mám a chci se tě Lukáši zeptat.Nezaseknulo se ti na ní někdy nějaké tlačítko?

Lukáš Vaculík

2. 7. 2016, 14:48

Děkuji, zatím se nestalo.

Reklama

Dotekománie.cz

Přidat komentář

Pro komentování se musíte přihlásit

Tmavý režim

Vyzkoušejte

Dotekománie Premium

Vychutnejte si web bez bannerové reklamy a získejte předběžný přístup k článkům. Podpoříte i Dotekománii.

Vyzkoušet

Odběr novinek

To podstatné ze světa mobilů a technologií jednou týdně do vašeho e-mailu. 📱
A nepropásnete soutěže!

Odebírat