Děti v Etiopii hackují androidí tablety

3. 11. 2012

Přijde vám nadpis lehce mimo mísu? Tak tento pocit rychle zažeňte, protože titulek je naprosto v pořádku. Iniciativa OLPC (One Laptop Per Child) přivezla do dvou etiopských vesnic bedny s tablety od Motoroly. Bez návodu, bez instruktáže. To, co se stalo, organizátoři této akce rozhodně nečekali.

 

Pokud se podíváme na to, jakým způsobem probíhá výuka u nás, vidíme, že většinou se jedná o biflování a memorování informací předkládaných učiteli, potažmo učebnicemi. V Africe by však tento přístup nejspíše neuspěl. Nutit děti pouze k učení faktů by znamenalo pouze to, že by je rodiče do školy přestali posílat.

To je jeden z důvodů vzniku iniciativy OLPC – One Laptop Per Child. Ta si dává za úkol vybavit děti v rozvojových zemích moderními zařízeními, která jim pomohou se studiem ve škole a na kterých se budou moci učit i samy. Začalo to malým notebookem za $99, který však nebyl příliš použitelný. S klesající cenou tabletů je trend jasný – vybavit děti právě těmito chytrými plackami.

V tomto případě zanechali organizátoři v etiopských vesnicích zhruba tisícovku tabletů Motorola Xoom se solárními dobíječkami a upraveným systémem Android. V našich končinách bychom asi očekávali, že jim tam nechali s tablety i instruktory, nebo minimálně návod. Nic takového. Součástí „experimentu“ bylo právě to, zda si děti dovedou s technologií poradit bez pomoci.

A děti to dokázaly. Nejzajímavější na tom je, že žádné z nich nikdy předtím nevidělo ani písmena. Nikdy neviděly noviny, značky nebo popisky na balených potravinách. Přesto jim trvalo pouhých pět minut, než přišly na to, že v krabicích je něco zajímavého.

Podle slov zakladatele OLPC Nicholase Negroponteho organizátoři očekávali, že si děti budou hrát s krabicemi samotnými.

Dětem ale zabralo jen pár minut, než zjistily, že v bednách je něco dalšího. Dostaly se dovnitř a jedno z nich během chvíle objevilo zapínací tlačítko. Samozřejmě nikdy předtím zapínací tlačítko nevidělo. Uběhlo jen 5 dnů a každé dítě používalo denně průměrně 47 aplikací. Během dvou týdnů si děti začaly anglicky zpívat písničku ABC. A trvalo jen pět měsíců, než hackly Android. Nějaký idiot v naší organizaci, nebo v Media Labu zablokoval kameru! A děti zjistily, že tam kamera je, a tak hackly Android.

Takto se k průběhu experimentu Negroponte vyjádřil. Musíme si opět důrazně připomenout a uvědomit si, že děti do té doby neuměly anglicky a neuměly číst ani psát.

Možná se ptáte, jak tohle všechno organizátoři zjistili. Aby věděli, kde a jak se s tablety pracuje, nainstalovali do každého sledovací program, který jim podává podrobné informace.

Zajímavé také je, že děti se nejen naučily anglicky, ale začaly učit i své rodiče. To bylo mimochodem také myšlenkou projektu – šířit znalosti nejen mezi dětmi, ale i mezi jejich rodiči. Pokud se na tento experiment podíváme s trochou nadhledu, můžeme říci, že cílem nebylo ani tak naučit děti něco konkrétního. Cílem bylo naučit je, jak se učit. Jak získávat znalosti o samotě, jak ve skupině a jak se učit navzájem. Ovšem samotný tablet by nestačil k tomu, aby se děti takto rychle učily. Dalším pomocníkem jim v tomto byla Nell.

Nell je hlavní hrdinka z postkyberpunkové novely Neala Stephensona The Diamond Age, která najde interaktivní knihu (v podstatě učebnici), jež jí pomáhá růst a vzdělávat se a sama se přizpůsobuje a mění vzhledem k vývoji hlavní postavy.

V rámci projektu OLPC je Nell aplikační platforma, která se také přizpůsobuje vývoji dítěte a dalo by se říct, že roste s ním. Tento modulární systém funguje na principu příběhů, které mohou dospět k různým koncům podle toho, jak se dítě rozhodne, nebo podle toho, jak uspěje při plnění různých úkolů. Více o Nell se můžete dočíst v tomto dokumentu.

Abych nezabíhal dál a dál do různých detailů, tady celou story ukončím. Na mě celá věc velmi silně zapůsobila. Nejen, že jsem se dozvěděl, že existují (očividně velmi dobré) nástroje pro výuku na androidích tabletech a není to tedy pouze doména Applu a jeho iPadů, ale velmi mě překvapilo, jak jednoduše se děti bez znalosti jakýchkoliv základů dovedou sžít s tabletem a využít všechny jeho možnosti.

KategorieAndroid
Václav Pavlín

Neuvěřitelně komunikativní ajťák, který od mala smolí všelijaké texty. Začalo to vlastními stránkami, po kterých následoval blog. Relativně nedávno se objevila síť Google+, kde ho teď většinu času zastihnete, jak sdílí zajímavé příspěvky nebo píše o komunikaci. Aktuálně si k tomu přibral ještě korektury a psaní článků pro Dotekománii.

  • http://www.facebook.com/marko.belkoski Marko Belkoski

    Taky chci aby mi nějaká organizace nadělila tablet abych se naučil se učit :D

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100002511402352 Ghoost Hruška Simpson

    Děti které neuměli číst hackly hackli android. To ty tablety rootli nebo co?

    • Zdenecek 5

       Asi ano, také by mě to zajímalo. By mě zajímalo jak to udělali. Nevím jak je to u motoroly, ale já jsem potřeboval počítač a jako průměrně technicky zdatnému člověku mi to i s návody trvalo dobrou hodinu na první root.
      Taky by mě zajímalo jak tam měli internet, předpokládám že tam LTE zrovna nemají :D

      • Michal Král

        Článek je skvělý na zamyšlení. Přece by mě však zajímalo, jak to je s tím hackem a také pokud měli upravený a zjednodušený systém, jak mohli využít „všech možností tabletu“.

        • http://twitter.com/vpavlin Václav Pavlín

          V článku nikde nebylo, že byl systém zjednodušený:)

      • http://twitter.com/vpavlin Václav Pavlín

        Bohužel nemám podrobnější informace. Zkusím se na to ještě podívat, jakmile bude víc času, a zjistit, co přesně děti „hackli“

  • Kragork Krag

    Tohle je super. Google ve vlastním zájmu podporuje rozvoj internetu, takže se tohle brzy stane velkou akcí…