Fragmentace Androidu v číslech: značky, modely, displeje

Fragmentace Androidu v číslech: značky, modely, displeje 2012-5-16

Společnost Open Signal Maps zveřejnila údaje o fragmentaci Androidu a jedná se o celkem zajímavá čísla. Průzkum vychází z používání jejich aplikací, je tedy do určité míry limitovaný, ale pro rámcovou představu postačí (Google reprezentativní údaje tohoto rázu nezveřejňuje).

AndroidFragmentation

Průzkum byl proveden skrze 681 900 uživatelů a objevilo se u nich přes 4 000 různých zařízení s Androidem. Mnohé mohou být stejné, jelikož se třeba liší jen ve verzi systému anebo mají custom ROM. Jen pro vaši představu se můžete podívat na mapu tohoto členění.

image

Asi nejzajímavější je Samsung Galaxy S II a jeho zastoupení v celé mapě. Ve skutečnosti Samsung v tomto průzkumu obsadil 40 % a stal se tak opravdu dominantním výrobcem. Celkově bylo rozpoznáno 599 značek, ale opět se zde zamíchaly komunitní ROMky. Abyste si představili, jak moc Samsung dominuje, máme tu další ukázku v podobě mapy značek.

image

Do samotné fragmentace se odráží i velikost jednotlivých zařízení – obzvlášť rozměr displeje. U iOS je to poměrně jednoduché a opět postačí grafická ukázka, jak je tomu u jablečných výrobků.

frag_iphone_screen_res_light

A nyní Android, zde to vypadá daleko hůře a více nepřehledně.

frag_android_screen_res_light

Do celé fragmentace Androidu můžeme započítat ještě různorodost verzí tohoto systému. Zde použijeme data přímo od Googlu.

image

Opět můžete namítat, že se nemusí jednat o přesná data a jsou tvořena na malém vzorku. Samozřejmě je nemůžeme brát zcela vážně, ale dokáží nám dát přibližnou představu o tom, jak moc je Android rozdílný zařízení od zařízení. Někdo říká, že je to kámen úrazu, ale jiní tvrdí, že se jedná o hlavní výhodu. Každý si může vybrat právě takový smartphone, který mu vyhovuje nejlépe.

Zdroj: developer.android.com, opensignalmaps.com

KategorieAndroidČlánky
Přemysl Vaculík

Androiďák, šéfredaktor, tvůrce @dotekomanie a +dotekomanie.cz. Také milovník adrenalinových sportů, na které nemá čas.

voldzi

18. 5. 2012, 12:31:15
reply

Ad [17] spousty skvělého SW zadarmo je samozřejmě i pro iOS;-) v tom není žádný rozdíl… …a odpověď na otázku proč se zastávám vývojářů je jednoduchá – sám jsem příležitostný vývojář a je mi smutno, když slyším z úst vlastníků androida, jak je super, že si tu navigaci/hru/aplikaci „stáhli“ a že já jsem za ni musel dát X,- $ …ono zřejmě placení za práci jiných moc nekoresponduje s pohledem na svobodný otevřený operační systém…
…a mimochodem s vaší větou „Mě, jakožto uživatele, zajímá, …“ naprosto souhlasím, a přesně z tohoto důvodu jsem po otestování platforem WinMob (HTC Athena), BB (Bold 9000), Symbian (E72), Android (SGSII) jsem zakotvil u iOS (iPhone 4S). A věřím, že ať už se živíte jakkoli, taky by vás nebavilo, že jste okrádán, že? ;-)

jech

17. 5. 2012, 17:37:01
reply

Ad [16): No a nebude to třeba tím, že pro Android existuje spousta skvělého SW zadarmo? Někdo, kdo potom prodává ekvivalentní SW logicky nebude mít takový prodeje, jako kdyby nic dobrýho zdarma neexistovalo. Mám na telefonu pře stovku neplacených aplikací – turistický mapy, autonavigace, přehrávače hudby i videa, prohlížeče všemožných formátů, různý utility atd. Fakt nemám zapotřebí si nějaký programy kupovat. Jediný, co jsem si na Android koupil, je SVOX český hlasový syntetizér a SPB Shell launcher.

Pro komerční vývojáře je samozřejmě Android míň lukrativní, protože tu je silnější konkurence. Ale pro uživatele to je obrovská výhra.

Fakt nechápu, proč se tady naprostá většina lidí bije za výrobce a vývojáře. Mě, jakožto uživatele, zajímá, co mi která platforma za kolik peněz nabídne. Kolik na tom vydělá výrobce a vývojář, je mi srdečně ukradený.

voldzi

17. 5. 2012, 8:15:23
reply

Ad [10] – to je právě omyl…Příjmy vývojářů pro Apple byli v roce 2011 3.4 miliardy $ u androidu 240 miliónů… …prostě je třeba vzít jako fakt, že nezabezpečený a roztříštěný android je ideální pro zloděje software:) …a firmě google je to samozřejmě jedno, protože jako správná reklamní agentura má 80% přijmů z reklamy ;)

marek7878

16. 5. 2012, 23:50:02
reply

no akorat je autor vedle jako jedle. Fragmentaci se nazyva stav, kdy se rozvetvi vyvojove vetve systemu a tvurce udrzuje obe – prikladem je ipad/iphone nebo trebas windows phone, windows tango. to jsou typicke fragmentace…. android byl fragmentovan na dve vetve 2.x a 3.x to bylo s verzi 4.x odstraneno.

trosku se dovzdelej autore :))

pota

16. 5. 2012, 21:08:43
reply

Dalším problémem u Androidu je, že máte nějaké nové levnější zařízení, ale autor aplikace nevložil potřebné atributy (nevím přesně, jak to funguje) proto, aby byla app/hra vhodná pro toto zařízení. Pak Vám na Play buď hromada věcí chybí a nebo je vidíte, ale nelze je stáhnout. Přitom na tom ty aplikace běhají a třeba i lépe než na dražších strojích. Takže můj tablet se musí hlásit jako nějaké Samsung zař.

bkf.1

16. 5. 2012, 19:53:26
reply

Co je tohle za ABSOLUTNE NESMYSLNY pruzkum? Pokud budeme mluvit o FRAGMENTACI ANDROIDU, tak me jako uzivatele zajima, jake procento aplikaci/her nepojede (nebo pojede ne zrovna dobre) na ruznych telefonech, ale samozrejme aby to nebylo zavineno mene vykonnym hardwarem – pruzkum museji delat lide, kteri nejsou uplni hlupaci (kdyz treba na PC na GeForce 6600 nerozjedu Crysis, tak to preci neni chyba ani graficke karty ani ovladacu).

mobilmaniak82

16. 5. 2012, 17:53:01
reply

locomachine – jsi úplně mimo. iOS devices je víííííc ;-)

locomachine

16. 5. 2012, 17:14:10
reply

Co se týče „fragmentace“, my androidisté máme raději „různorodost“. ;)

locomachine

16. 5. 2012, 17:10:36
reply

Denně se aktivuje +- 800 000 nových androidů, kolik iPhoneů(iPadů, iPodů) prodal Apple celkem?
Řekl bych že celková suma za zakoupený soft a příjmy z reklamy jsou u androidu řádově větší. Tak že tak.

voldzi

16. 5. 2012, 16:42:40
reply

:-D tak to je síla -:D …ale je fakt, že uživatel androidu si ten správný a funkční software zvládne ukrást (viz statistiky přijmů vývojářů na jednotlivých platformách) no a vývojář? Ten je přece nadšený tou různorodostí :-D

martin79

16. 5. 2012, 16:08:02
reply

S tim upgradem to taky chapu. Zena ma nejakej starsi samsung galaxy Ace a tak jak je, proste je a nic neresi a takovych uzivatelu je spousty. Znam lidi s iphonem co maj ctyrkovej ios a taky je jim to fuk.

anywherehome

16. 5. 2012, 12:19:54
reply

to pota: ano, v Chrome na PC ;)

legnaw

16. 5. 2012, 12:10:35
reply

nechapu proc se sem zamichal iOS…. proprietarni system jednoho vyrobce neschopneho spolupracovat…

shvecik

16. 5. 2012, 11:22:13
reply

No jen bych rekl ze ne kazdy stoji o nejnovejsi verzi a je spokojen stim co uz ma a nevidi duvod neco menit kdyz vsechno funguje podle svych predstav….ikdyz jedu na sgs na plne funkcni ics 4.0.3 znam kamarady kteri maji flashnutou custom romku treba 2.2.1 a nevidi duvod proc to menit kdyz vse jede tak jak ma…. proste u androidu neni treba vytahovat a porovnavat pindiky, ale kazdy ma co tam chce mit a to je krasa androidu….

Pota: jedou kolikrat aplikace i ktere ti gplay neukazuje staci pouzit treba chainfire, ale treba i icq ktere nema oficialni podporu a tak ho mnoho lidi na marketu nenajde, jede bez problemu snad na kazdem androidu a takovych aplikaci je vic…

pota

16. 5. 2012, 11:07:25
reply

anywherehome: 99% aplikací, které v gPlay vidíš viď…?

Pino76

16. 5. 2012, 10:51:24
reply

Naprosto souhlasím s úplně poslední větou článku..

anywherehome

16. 5. 2012, 10:41:19
reply

to mcelroy_sk: víš, tomu se říká demokracie…neříkám, že to nejde líp, ale raději tohle, než diktát Applu…..jinak tu a tam hra nepodporuje mé zařízení, ale to mě opravdu nepálí, 99 % aplikací je v poho, takže já fragmentaci vůbec nepociťuji, a to Android využívám dost….takže vše ostatní jsou jen marketingový lži ;)

mcelroy_sk

16. 5. 2012, 10:33:29
reply

Tu sa presne odraza najvacsi problem Androidu. Google vymysli kvalitny system, da ho ako opensource, vyrobcovia ho implementuju bezhlavo do vsetkych moznych zariadeni s absolutne rozdielnymi parametrami, daju na to este aj nejake nadstavby ktore potom brzdia prechod na novsie verzie(ICS ma 5% a to ho vydali v oktobri), nasledne na to je pre vyvojarov velmi tazke vyvyjat aplikacie pre XY zariadeni atd atd… A koncovi uzivatel sa potom cuduje…

Apple to ma vyriesene elegantne, MS tiez pochopil, ze treba stanovit pravidla vyrobcom, aby nedoslo k tomuto „bordelu“ ako to je pri Androide…