Jak na vývoj aplikace pro nevidomé

Jak na vývoj aplikace pro nevidomé
2011-10-28T11:16:06+02:00
• 28. 10. 2011

Pavel Ondra je náš fanoušek a sám o sobě na twitteru píše: “nevidomý geek z brna, miluju mobily a nové technologie.” Požádal nás, jestli by jsme mohli publikovat jeho článek, který nás opravdu zaujal. Proto jsme mu dali prostor a zde je i pro naše čtenáře.

blind

Jak by měla aplikace vypadat?

1. Nemít v sobě části s webovým (HTML) zobrazením

Takové zobrazení je pro nevidomé zatím nepřístupné, standardní prohlížeč systému Android 2.3 není pro současné odečítače obrazovky přístupný. Příkladem takových aplikací jsou různí klienti pro soc. sítě, kde se vyžaduje autorizace, např. instant messenger vyžaduje potvrzení přístupu od Facebooku a zde se načte právě webové zobrazení s dotazem na povolení přístupu aplikace. A právě ten je pro nevidomé absolutně nepřístupný.

Řešením je otevírat webové stránky v externím prohlížeči. Ozvučený browser pro nevidomé byl vyvinut firmou codefactory ze Španělska. Jiná situace je u systému HoneyComb, ten je však jen pro tablety. Toto by mělo snad odpadnout v momentě, kdy se do telefonů dostane verze 4.0, zde už prohlížeč ozvučen je.

2. Dostupnost všech prvků pomocí trackpadu či šipek

Současné odečítače na Androidu neumožňují prohlížení displeje pomocí doteku, takže uživatel je vždy odkázán na trackpad či šipky.

Příkladem budiž aplikace Smartmaps, kde se dá sice dostat k zadávání adres pro navigaci, leč tlačítko pro spuštění navigace samotné je umístěno kdesi, kde se k němu šipkami nedostanu a spoléhat se na náhodné klepání na obrazovku mi přijde trochu neefektivní.

3. Popsat jasně všechny prvky

Tlačítka, seznamy, editační pole atd. by měly být správně popsány. Často se stává, že vývojář na tlačítko umístí obrázek, ve kterém je text nebo nějaký grafický symbol. Takové tlačítko je pak neozvučené, jediné, co se o takovém tlačítku dá zjistit je, že obsahuje obrázek. Na rozdíl od podobných programů pro stolní počítače, odečítače na Androidu neumožňují dotvořit si popisky pro objekty vlastnoručně.

Jak otestovat?

Aby si vývojář mohl otestovat, zda uživatel bude moci s aplikací pracovat bez zrakové kontroly, bude potřeba následující:

  1. svox classic cz Iveta
  2. svox classic TTS
  3. talkback – odečítač, pokud není na marketu k nalezení, tak na místo něj balík platform access installer

Instalace:

  1. nainstalovat Svox Classic tts
  2. nainstalovat svox classic CZ Iveta
  3. nainstalovat talkback
  4. nainstalovat po případě i druhý odečítač spiel a to odtud: http://dl.dropbox.com/u/15992542/spiel-1.0.1.apk
  5. povolit přístupnost v androidu: menu, nastavení, usnadnění, zaškrtnout první volbu usnadnění, zaškrtnout buď volbu talkback nebo spiel
  6. nastavit český hlas: menu, nastavení, hlas. vstup a výstup, nastavení převodu textu na řeč, zaškrtnout volbu svox classic, otevřít podsekci výchozí modul, zde opět zaškrtnout svox classic.

Poznámky

Pokud chcete vyrábět i aplikace s ozvučeným dotyk. ovládáním inspirujte se zde:

Na závěr tu mám jednu prosbu. Pro android ještě existuje kromě syntézy svox i volně šiřitelný software eSpeak (rovněž je v Marketu). Bohužel na rozdíl od jeho verzí pro Linux a Windows je v Android verzi nějaká chyba. Při nastavení jazyka hlasového výstupu na češtinu zůstává syntéza stále v angličtině. Google sám se k tomuto problému nijak moc nevyjadřuje a já jako uživatel jsem dosud nepřišel na to, kde je zádrhel.

Pokud by někdo z vás dokázal zjistit, kde se problém skrývá, byl bych mu velmi vděčný. A nejen já, syntéza eSpeak je totiž oproti syntéze Svox (co se odezvy týče) nesrovnatelně rychlejší. Stejné platí i v případě, že by jste o někom, kdo by byl ochoten problém vyřešit věděli, určitě článek přepošlete.

Závěr

Věřím, že pokud se článek dostane do širšího povědomí mezi českými programátory Androidu a ti se budou ochotni přístupností zabývat, pomůže to rozšíření platformy Android mezi zrakově postižené české uživatele mobilních telefonů.

Vše, co jsem výše napsal vyplývá jen z mých uživatelských zkušeností s platformou android, rozhodně nejsem nějaký odborník či vývojář.

Stiknutím klávesy J se přesunete na starší článek, klávesa K vás přesune na novější.

💡 Získejte Dotekománie Premium a využijte web naplno.

reklama
reklama

Přemysl Vaculík

Šéfredaktor, tvůrce dotekomanie.cz, androiďák, podcaster v PZL. Také milovník adrenalinových sportů, na které nemá čas.

Komentáře

Reklama

Dotekománie.cz

Přidat komentář

Pro komentování se musíte přihlásit

Tmavý režim

Vyzkoušejte

Dotekománie Premium

Vychutnejte si web bez bannerové reklamy a získejte předběžný přístup k článkům. Podpoříte i Dotekománii.

Vyzkoušet

Odběr novinek

To podstatné ze světa mobilů a technologií jednou týdně do vašeho e-mailu. 📱
A nepropásnete soutěže!

Odebírat