Budoucnost WP7, marketing a nováčci

Budoucnost WP7, marketing a nováčci 2011-10-14

Operační systém z dílen společnosti Microsoft je na trhu už nějakou dobu a už si ho mnoho lidí oblíbilo. Není jich však tolik, kolik by si Microsoft a výrobci mobilních zařízení představovali. Jak si tedy budoucnost této platformy tyto společnosti představují? Počítají s ním? Většina ano, někteří vyčkávají. Zásadní roli v budoucnosti platformy bude hrát marketing, který zatím poněkud pokulhával. To se snad brzy změní.

microsoft-logo

Mango

Windows Phone začal postupně dospívat. Aktualizace Mango z něho udělala opravdu použitelný systém a výrobci teď přehodnocují svou strategii. Mnoho z nich teprve nyní přichází na trh s tímto operačním systémem, někteří aktualizují staré a představují nové modely a další vyčkávají. Aktualizace Mango se tak stala jakýmsi milníkem v životě tohoto systému. Je dost možné, že někteří potencionální zákazníci čekali na uvedení této verze a bude teď na výrobcích, jak se o ně poperou. Přilákání nových uživatelů je teď zásadní. Musejí se na něm podílet nejen výrobci telefonů, ale i Microsoft samotný. Důležitou roli v propagaci systému by mohla zahrát i Nokia.


Dell: Počkáme a uvidíme

Společnost Dell byla jednou ze čtyř společností, které uvedly Windows Phone 7 na světlo světa. Jejich první telefon – Dell Venue Pro, vyniká především výborným zpracováním a výsuvnou QWERTY klávesnicí.

dell-venue-pro-4091

Na trh se tento model dostal jako jeden z posledních ze všech WP7 smartphonů. Obecně se však od komunity dočkal přívětivého přivítání. Na jaře letošního roku se v uniklých plánech společnosti Dell mluvilo o nástupci tohoto modelu. Mělo se jednat o nástupce modelu Venue Pro, opět s výsuvnou klávesnicí. Nyní to však vypadá, že Dell od svých plánů ustoupil a nástupnického zařízení se hned tak nedočkáme. Letos, ani příští rok nový model nepřijde a nejdříve bychom se mohli dočkat v roce 2013. To vše ale bude záležet na tom, jestli bude Windows Phone dále úspěšný.

Dell-axes-their-Windows-Phone-plans

To vše ale nemusí nutně znamenat, že Dell segment mobilních telefonů opustí úplně. V již zmíněném plánu se totiž objevily informace o tom, že Dell plánuje o dva modely s operačním systémem Android. Jestli se jich dočkáme nebo budou tyto plány zavrhnuty stejně jako “Windowsové” telefony nevíme.


HTC: WP7 pro nás má budoucnost

Už od začátku bylo jasné, že HTC věří novému systému nejvíce nebo na něj alespoň nejvíce vsadila. Představila totiž hned pět modelů, což je oproti konkurenci opravdu vysoké číslo. Modely Trophy, HD7, Mozart a 7 Pro se dostaly i na náš trh. Poslední model Surround zůstal v zámoří.

image002

Snaha HTC přinesla své ovoce. I přes to, že prodeje WP7 zařízení celkově zřejmě nebyly dokonalé, HTC se stalo díky širšímu portfoliu modelů jedničkou na trhu s WP7 telefony. Poslední dobou pomohly prodejům prakticky všech Windows smartphonů (nejen HTC) klesající ceny, které byli před uvedením Manga sraženy až na minimum.

Nová zařízení a posílení marketingu

O tom, že HTC představilo dvě nová zařízení s již aktualizovaným systémem Windows Phone 7 Mango, asi všichni víte. Jedná se o modely Titan a Radar.

htc_titan_and_radar_smartphones_unveiled

Kromě nich se ještě spekuluje o dalších dvou zařízeních se jmény Prime a Ignite. Prime by mohl podle renderů disponovat i pětiřadou hardwarovou QWERTY klávesnicí.

HTC-Prime-HTC-Ignite

Nová zařízení ale nejsou jedinou novinkou, které HTC chystá. Přestože má celkem široké portfolio zařízení s WP7, jeho marketingové úsilí je mířeno spíše a především na zařízení s OS Android. Více peněz by mělo HTC investovat do propagace svých zařízení s mobilními Windows. Šéf mobilní divize Microsoftu Andy Lees prohlásil, že se se společnostmi Samsung a HTC domluvili na dalším rozvoji či podpoře a rozšíří své marketingové rozpočty určené Windows zařízením.

Podle mnohých odborníků je Microsoft schopný vytvořit konkurence schopný systém, ale často pokulhává schopnost ho prodat a na trhu prosadit. Komentátor společnosti Gartner dodává, že marketing zaostával často i u koncových prodejců.

„If you went to store they showed you anything other than a Windows Phone. If you asked for a Windows Phone, they tried to talk you out of it.”

“Když jste přišli do obchodu, ukázali Vám cokoli jiného, jen ne Windows Phone. Pokud jste se o něj zajímali, odrazovali Vás od jeho koupě.”

S touto praxí jsme se bohužel mohli setkat i v Česku. Je dobře, že se situace pomalu mění a výrobci už na propagaci WP telefonů nezapomínají.

Samo HTC přiznalo, že tržby z telefonů vybavených systémem Windows tvoří přibližně třetinu z tržeb celkových, a to už rozhodně není zanedbatelná částka.


Samsung: Zůstáváme na svém

Samsung byl dalším z výrobců, kteří se podílely na uvedení WP7 na trh. Oproti HTC však vsadil pouze jeden žeton do hry. Samsung Omnia 7. Pokračovatel známé Windows řady tohoto výrobce se pyšnil především dobrým zpracováním. Další parametry byly hodně podobné konkurenčním telefonům.

863a6897eab2e69318e6d1f190a280

I tento model se dočkal Mango nástupce. Lehce vylepšená verze Samsung Omnia W přinesla jen málo vylepšení, a nevzbudila tak velký zájem. Smartphone přináší lehce inovovaný design, o něco menší displej nebo výkonnější procesor (1,4 GHz).

Samsung-Omnia-W-I8350-pictures

Mimo nového smartphonu je Samsung připraven podporovat rozvoj marketingu, jak už bylo ostatně zmíněno v předchozí části článku. Je ale určitě škoda, že tato společnost nabízí na trhu prakticky pouze jeden model. V porovnání se záplavou modelů této značky, které se na nás řítí vybavené operačním systémem Android, je to poněkud málo. Je dost pravděpodobné, že si Samsung pořád není jistý tím, jestli má tato platforma budoucnost. Nechce si ovšem nechat ujet případný vlak a tak vysílá na výzvědy alespoň jednoho svého velvyslance.


Jak jsou na tom ostatní a co přinesou nováčci?

Z první čtyřky, která uváděla první modely, jsme ještě nezmínili LG. Tento producent mobilních telefonů uvedl pro evropský trh také pouze jeden model. LG Optimus 7 ovšem nijak nevyčníval z řady. LG zatím ani nepředstavilo žádný nový stroj osazený mobilními “okénky” a musíme si tedy ještě počkat, co si pro nás LG přichystá. Na trhu by se ale měli objevit i nováčci, kteří by mohli hodně zamíchat kartami. Prvním je společnost Acer, která představila model Allegro.

LG_Optimus7_lg20111012_acer

Kromě Aceru se chystají na uvedení svých WP7 telefonů i ZTE a Nokia. Zatímco ZTE by mohlo u zákazníků bodovat cenou, Nokia musí nabídnout mnohem více. Na Windows Phone vsadila vše a pokud chce přežít, musí uspět. Z její strany tak můžeme očekávat mnoho modelů s různou výbavou, cenou i cílovou skupinou potencionální zákazníků. Uniklých fotografií a informací bylo už mnoho a tak už nemá cenu je zde všechny znovu opakovat. Snad už jen dodám, že prvních Nokií s tímto systémem se zřejmě dočkáme na očekávaném Nokia Worldu v Londýne, který proběhne ve dnech 26. a 27. října. Nokia by mohla přinést platformě Windows nejen větší podíl na trhu, ale především jeho celkovou podporu. Nokia má obrovskou distribuční a zákaznickou základnu, která bude systém propagovat. To nepomůže jen Nokii a Microsoftu, ale i ostatním výrobců, protože se tento OS konečně dostane do hledáčku masy lidí.


A na závěr kaskadér…

Řeč není o nikom jiném než o samotném Microsoftu. Vytvořil sice konkurence schopný systém, který má šanci na trhu uspět, ale jak už bylo řečeno, marketing byl zatím trochu podceňován. Microsoft nechal všechnu odpovědnost na výrobcích a těm se vše nedařilo úplně na jedničku. Možná tak pánové z Redmondu trochu zariskovali a teď se to snaží bližší spoluprací s výrobci napravit, což je určitě dobře. Je ale také pravda, že by se o propagaci Windows telefonů sám Microsoft měl více zajímat. Největší rezervy má asi zde v Evropě. Pro prezentování svých výrobků v Americe zakládá značkové obchody, ale tempo postupu je příliš malé a první takové showroomy v Evropě natož u nás jsou v nedohlednu. Přitom se jedná o efektivní způsob, jak zákazníky oslovit. Příkladem může být společnost HTC, která otevřela v Praze svůj brandshop. Jeho obliba je vysoká a firma si díky němu a akcích, které jsou na něj navázány, získala početnou základnu zákazníků a prodeje jí stoupají. HTC je zkrátka v Česku vidět a inspirovat by se z toho mohl i samotný Microsoft.

logo_microsoft_windowsphone

KategorieČlánky
Matouš Eckert

Zajímám se o moderní technologie, telefony, tablety, internet a vše, co se kolem toho točí. Na Dotekománii píšu články, točím pořad Na Dotek a seriál Windows Phone Apps. Mimo svého pisálkovství stále ještě studuji jedno pražské gymnázium.

Matouš Eckert - http://gplus.to/matouseckert – http://twitter.com/matouseckert

14. 10. 2011, 15:46:25
reply

Sodobar: Díky za upozornění…opraveno.

Sodobar

14. 10. 2011, 10:18:08
reply

Pěkný článek, jen bych opravil jednu chybičku ;-)

„prodeje WP7 zařízení celkově zřejmě nebyli dokonalé“